Kepentingan Kemahiran Berfikir Dalam Pekerjaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Gambar dari: Armored Squirrel


Kepentingan Kemahiran Berfikir Dalam Pekerjaan

Perkembangan teknologi yang canggih serta cabaran dunia yang semakin hebat memerlukan modal insan yang berintegriti. Dalam alam pekerjaan, kualiti dan kuantiti kerja sangat dikehendaki oleh mana-mana majikan. Kemampuan dan kebolehan dalam melakukan pelbagai kerja sangat diperlukan serta tugasan yang dikehendaki perlu diselesaikan dalam masa yang singkat.

Pensyarah-pensyarah contohnya mempunyai tugas yang mencabar untuk melahirkan geraduan yang menjadi perhatian mana-mana syarikat atau agensi pekerjaan. Pensyarah seharusnya mempunyai berbagai-bagai kemahiran selain daripada mengajar seperti kemahiran menjalankan kajian, membuat penerbitan, mentadbir, mengelola, menyelia, mengadakan perundingan dan sebagainya. Masalah yang timbul perlu diselesaikan, keputusan perlu dibuat dan tindakan perlu dijalankan.

Saranan kepada kemahiran berfikir kreatif dan kritis mampu memberi sumbangan dalam menyahut cabaran serta masalah yang muncul dan dengan cara tidak langsung melicinkan perjalanan kerja. Keyakinan menjana keputusan dan dalam keadaan yang rumit boleh bentuk dengan kemahiran dan seterusnya menjadikan kita berani serta bersedia mengambil risiko, menerima dan mencuba idea-idea baru.

Para geraduan tidak boleh lagi menganggap bahawa kemahiran berfikir merupakan satu kelebihan, sebaliknya keperluan yang mesti ada terutamanya dalam mencari pekerjaan. Kelulusan akademik dan pengetahuan teknikal sahaja tidak mencukupi kerana kemahiran dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah, menilai sesuatu tindakan, menjana idea-idea baru dan lain-lain lagi sangat menjadi kepentingan.

Keperluan Majikan

Satu kajian kemahiran pemikiran mendapati bahawa antara diperlukan oleh majikan ialah:

• Membaca dan menganalisis laporan
• Mempersembahkan idea-idea kepada pekerja-pekerja lain
• Menyelesaikan masalah dengan sendiri atau dalam kumpulan

Oleh itu, para geraduan seharusnya melatih diri dan meningkatkan kemahiran berfikir seperti kemahiran kreatif, analitikal, logikal dan kritikal.

"Jadidiri seseorang itu kadangkala tidak terletak pada pujian semata-mata, kadang-kala kejian juga."

Pemikiran Praktikal

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Gambar dari: Practical thinking

Seorang yang berfikiran praktikal bukan bererti orang itu tidak pernah melakukan kesilapan, tetapi dia belajar daripada kesilapan yang dilakukan supaya kesilapan tersebut tidak berulang lagi. Pemikir yang baik boleh memaafkan kesilapan yang telah dilakukan tetapi berharap tidak mengulangi kesalahan yang lepas.

Jelasnya, pemikiran yang baik sahaja tidak cukup untuk mencapai kejayaan dalam dunia harian.

People can come into the world with some of the best intellectual skill, but they can still routinely make a mess of their lives. Unless they circumvent or otherwise bypass the stumbling blocks that get in the way of practical intellectual performance, the may find that most, if no all, of their intellectual gifts are of little value. Conversely, highly accomplished people generally succeed not only because of their natural talents, but also because of other personal qualities.

Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan
keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia
akan pecah.


Pemikiran Kreatif

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Gambar dari: Mind Hack

Komponen kedua dalam kecerdasan kejayaan iaitu pemikiran kreatif. Menurut Sternberg kreativiti ialah decision atau keputusan. Manusia yang kreatif adalah seperti pelabur-pelabur yang baik. Teori pelaburan kreativiti menyatakan bahawa para pemikir yang kreatif itu adalah seperti pelabur-pelabur yang baik: mereka membeli murah dan menjual tinggi.

Di mana pelabur-pelabur melakukan perkara ini dalam dunia kewangan, manusia yang kreatif melakukan perkara ini terhadap idea bertaraf dunia.

Creativity is fostered by buying low and selling high in the world of ideas-by defying the crowd. Creativity is a much a decision about and an attitude toward life as it is a matter of ability. Creativity is witnessed routinely in young children, but is hard to find in older children and adults because their creative potential has been suppressed by a society that encourages intellectual conformity. Children's natural creativity begins to be suppressed when he are expected to color within the lines in their coloring books.

Creative work requires applying and balancing the three thinking abilities: analytical, creative and practical thinking.

Pemikiran Analitikal

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Gambar dari: Illumination

Komponen pertama dalam kecerdasan kejayaan ialah kecerdasan analitikal yang melibatkan proses mental yang conscious direction untuk mencari penyelesaian yang penuh bermakna tehadap sesuatu masalah. 

Pemikiran Analitikal

Pemikiran analitikal boleh digunakan dalam untuk tujuan yang berbeza-beza. Dalam penyelesaian masalah, matlamat adalah bergerak daripada satu masalah (contohnya tidak mempunyai duit untuk membeli kereta) kepada penyelesaian, mengatasi halangan di sepanjang laluan.

Dalam membuat keputusan matlamat dipilih daripada pilihan atau menilai peluang (contohnya memilih kereta yang termampu dengan jumlah duit yang ada). Dua proses ini walaupun tidak sepenuhnya sama, berkongsi banyak kemahiran analitikal.

Kitaran penyelesaian masalah merujuk kepada set proses yang manusia gunakan untuk menyelesaikan masalah. Set itu meliputi satu kitaran yang berulang sendirinya; penyelesaian hari ini menjadi masalah untuk hari esok. Aturan cara yang diambil dalam kitaran ini tidak tetap. Manusia mungkin akan mengubah aturan langkah untuk mencapai satu penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi.

Ramai ahli psikologi mengakaji dan menerangkan aturan menyelesaikan masalah oleh manusia dengan berbagai cara. Sternberg menyenaraikan satu set proses yang menerangkan kemahiran penyelesaian masalah yang no exhaustive, nor are the skills mutually exclucive.

Six Skill in Problem- Solving
  1. Identify problem
  2. Allocate Resources
  3. Represent and Organize Information
  4. Formulate Strategy
  5. Monitor Problem_Solving Strategies
  6. Evaluate Solution

Kecerdasan Kejayaan Dalam Hidup

Ganbar dari: lifeboat fundaion

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Manusia hari ini hidup dalam peningkatan dunia yang dinamik dimana perubahan dunia dari segi teknologi, ekonomi dan permintaan terhadap pekerjaan. Selogan yang didominasikan oleh polisi pekerjaan sekarang ialah 'No long term'.

The traditional career path, in which an individual progresses step-by-step up the ladder of one or two jobs, has been increasingly deserted. The traditional deployment pf a singe set of skills through the course of a working life is withering.

Dalam dunia sebenar, mentaliti 'no long term' bermaksud individu mesti konsten melakukan kerja, pergerakkan, fleksibel, inovatif, dan resourcesful. Manakala dalam dominasi keupayaan, mentaliti 'no long term' bermaksud seseorang mesti mempunyai analitikal, kreatif dan praktikal di mana individu mesti konsten dalam menganalisis situasi, adaptasi tempat kerja baru dan menggunakan sumber dalaman dengan cara yang berinovasi.

Orang yang berakal itu adalah orang yang akalnya dapat mengawal
segala sifat-sifat mazmumah (sifat keji).

Three Components of Successful Intelligence

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

The three abilities that make up successful intelligence are analytical, creative and praktikal.

Analitical ability is used when a person analyzes, evaluates, compare or contrasts.

Creative ability is used when a person creates, invents, or discovers.

Practical ability is used when a person put into practices, applies, or uses what he/she has learned


Summary Of Successful Intelligence

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Grab from: amazon.com

Today I would like to summarize the understanding of Successful Intelligence by referring Sternberg and Grigorenko (2000).

Successful Intelligence is the integrated set of abilities needed to attain success in life, however a person defines it, within his or her sociocultural context. A person is successfully intelligent by virtue of recognizing his or her strengths and making the most of them, while at the same time recognizing his or her weakness and finding ways to correct or compensate for them. Successfully intelligent people manifest their skills by adapting to, shaping, and selecting environment through a balance in their use of analytical, creative and practical abilities.

Let become Successful Intelligence!

Reference:
Sternberg J. R., and Grigorenko, E.L (2000). Theaching For Successful Intelligence. Illinois:SkyLight Profesional Development.

Definisi Status dan Peranan

Assalamualakum dan slam sejahtera...

Hari ini saya ingin berkongsi tentang sosiologi sikit iaitu berkenaan status dan peranan. Ini merupakan assigment saya yang pertama dalam subjek sosiologi.

Status dan Peranan


Status boleh didefinisikan sebagai kedudukan sosial seseorang dalam sesuatu system sosial dan secara umumya, status merupakan suatu koleksi hak dan obligasi, serta tidak semestinya mempunyai hierarki.  

Status seseorang individu berhubung kait dengan kedudukannya dalam sesuatu masyarakat dan dapat ditentukan di manakah seseorang itu dapat diletakkan dalam masyarakat serta bagaimana individu tersebut perlu berhubungan dengan orang lain. 

Contoh-contoh status ialah ayah, ibu, isteri, pelajar, polis, pensyarah, budak dan sebagainya. Kntayya Mariappan pula berpendapat status merujuk kepada martabat (prestige) atau penghormatan social(social honor) yang dimiliki oleh seorang individu atau kumpulan dalam masyarakat.

Menurut Ting Chew Peh, status berhubung kait dengan peranan ataupun rol dan kedua-dua item ini tidak dapat dipisahkan. 

Pandangan sosiologi menyatakan peranan ialah bahagian atau bahagian-bahagian yang dimainkan di dalam masyarakat. Peranan adalah pola kelakuan jangkaan (expected behaviour) yang berkait dengan status dan kedudukan social seseorang dalam sesuatu kelompok atau situasi sosial. 

Sebagai contoh, status sebagai pelajar, dia dijangka akan bertindak dengan cara-cara tertentu seperti menghadiri kelas, membaca buku, membuat tugasan dan mengikuti aktiviti kokurikulum. 

Begitu juga dengan guru, dijangkakan seorang guru akan memberi pengajaran, membuat penilaian hasil tugasan yang diberikan kepada pelajar, menghadiri mesyuarat berbagai jawatankuasa yang dianggotainya.
"It is our duty to compose our character, not to compose books and win, not battles and provinces, but order and tranquility for our conduct of life"

Maksud Imaginasi


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Antara kunci untuk mencaapai kejayaan ialah imaginasi. Imaginasi memberi gambaran yang menyenangkan ke dalam fikiran dengan menjadikan segala sesuatu lebih sempurna daripada apa yang diketahui sebelum ini, imaginasi menghalang kita untuk berpuas hati dengan keadaan sekarang mahupun keberhasilan masa lalu, dan terus mendorong kita untuk mengejar kesenangan yang belum pernah dicuba untuk atau keutamaan yang ideal.

Kunci menuju imaginasi kreatif ialah asosiasi. Asosiasi terbentuk oleh tiga hukum iaitu:
  1. Kedekatan - kasut bayi mengingatkan kepada si bayi
  2. Kemiripan - bila melihat gambar singa teringat gambar kucing
  3. Kontras - seorang kerdil akan mengingatkan kepada raksasa
Tindakan kita dalam hidup merupakan hasil asosiasi dengan keyakinan, idea dan kepercayaan yang sudah ada. Asosiasi juga bekerja melalui suara. Contohnya, saya sering mendapati bahawa waktu yang paling kreatif adalah ketika saya mendengar orang berbicara.

Imaginasi diaktifkan secara jelas melalui asosiasi kreatif dengan idea-idea yang lain. Anda akan brhasil

Memupuk Kreativiti

Gambar dari: connect.creativelabs.com

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Saya ingin berkongsi tetang tip mudah bagaimana hendak memupuk kreativiti. Tips ini saya perolehi daripada Ahmad Radzi Adil (2003). Berikut adalah cadangan untuk meningkatkan kemampuan kreativiti yang kita boleh usahakan:
  1. Banyak membaca dan menulis
  2. Banyak berbincang dan bertanya
  3. Banyak melihat(membuat perbandingan)
  4. Banyak merenung
  5. Banyak berbuat dan mencuba
  6. Banyak beribadat dan berdoa
Ayuh, mari kita berjuang dengan gigih supaya kita menjadi orang jujur, bersih, terbuka dan dipercaya dengan niat mencari keredhaan Allah S.W.T. Hanya Allah S.W.T. sebagai satu-satunya tujuan, pelindung dan harapan serta penolong kita semua.

Sumber:

Ahmad Radzi Adil (2003). Imaginasi Kejayaan. Kuala Lumpur.:Berlian Publications

Courage changes things for he better...(With courage you can) stay with something long enough to succeed at it, realizing that it usually take two, three or four times as long to succeed as you though or hoped-Earl Nighttingle

Penyesuaian, Membentuk dan Memilih Persekitaran

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Perkataan asal untuk komponen kecerdasan kejayaan ialah adapting, shaping and selecting environment.

Manusia dapat menyesuaikan atau adaptasi persekitaran apabila mereka mengubahsuai pemikiran mereka atau tingkah laku mereka untuk menyesuaikan dengan lebih baik ke dalam persekitaran mereka. Sebagai contoh, pelajar perlu menyesuaikan konteks sekolah walaupun jika mereka mungkin hendak berfikir atau melakukan perkara yang tidak pasti dikehendaki oleh sekolah. Guru cenderong untuk menilai pelajar yang mempunyai penyesuaian yang baik kerana sesetengah pelajar berjaya mencapai ekpektasi guru terhadap kelakuan mereka di dalam kelas. Untuk mencapai standard sekolah, guru juga perlu mengadaptasi persekitaran sekolah.

Definisi kecerdasan tradisional menekankan kepentingan adaptasi kepada persekitaran. Walaubagaimanapun, bila dilihat dengan lebih jelas, kecerdasan kejayaan melibatkan lebih daripada adaptasi. Kadang-kadang seseorang individu membuat keputusan bahawa kecerdasan bukanlah mengadaptasi persekitaran tetapi membentuk sesuatu persekitaran.

Kecerdasan kejayaan melibatkan keseimbangan di antara adaptasi dan pembentukan. Sesiapa yang selalu mengadaptasi dan tidak pernah mencuba untuk membentuk persekitaran dilihat menurut (akur) dan sesetengah kes lemah dalam prinsip dan kurang berani.

Apa yang saya tuliskan ini lebih kepada alih bahasa daripada bahasa Inggeris. Untuk lebih faham boleh rujuk buku seperti dibawah.


Gambar dari : google book



Sunber:

Sternberg j. Robert and Grigorenko Elena (2000) Teaching for successful intelligence. US: Arlington Heights, Illinois




Membangunkan Kekuatan & Menggantikan Kelemahan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Saya ingin menyambung tentang isi kandungan kecerdasan kejayaan secara ringkas. Komponen seterusnya dalam kecerdasan kejayaan ialah kemampuan seseorang untuk mengenal pasti dan mengumpulkan banyak kekuatan. Hampir semua orang adalah bagus dalam sesuatu perkara, tetapi tiada semua orang adalah bagus dalam semua perkara. Orang yang mempunyai kecerdasan untuk berjaya memahami apa mereka melakukan dengan baik dan membuat yang terbaik terhadap apa yang mereka lakukan.

Orang yang berjaya juga mengenal pasti dan menggantikan atau membetulkan kelemahan. Tidak seorang pun yang terbaik dalam semua perkara sebaliknya setiap orang perlu belajar bagaimana untuk mengatasi kelemahan.

Gambar dari : www.egonomicslive.com

Almost everyone is good at something, even while no one is good at everything.

Set Keupayaan & Konteks Sosiobudaya

Gambar dari www.webdesign.org

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Komponen pertama dalam kecerdasan kejayaan ialah set keupayaan atau kebolehan. Set keupayaan diperlukan untuk mencapai kejayaan seseorang individu dalam hidup, walau apa pun definisi kejayaan bagi seseorang itu. Mengimbas kepada kisah kecerdasan kejayaan dalam entri yang lalu budak yang dianggap mempunyai pencapaian akademik yang baik tidak berjaya hidup sebaliknya budak yang dianggap biasa itu berjaya hidup. Oleh itu, there is one definition of success atau kejayaan sebenarnya tidak mempunyai satu maksud sahaja. Budak yang pertama mungkin mempunyai nilai kejayaan akademik yang tinggi yang mana dia berjaya dalam bidang pelajaran untuk hidup dalam jangka masa yang pendek. Di sini menunjukkan seseorang yang mempunyai kecerdasan akademik sahaja belum tentu mempunyai kejayaan dalam hidup.

Kejayaan boleh diterjemahkan dalam kontek sesuatu persekitaran sosiobudaya. Ia tidak wujud secara abstrak tetapi ia muncul bergantung kepada beberapa set standard ataupun tanggapan seseorang ataupun ramai. Cerita tentang beruang grizzly boleh dijadikan contoh di mana, budak pertama lebih dikatakan berjaya berbanding budak ke dua di sekolah, tetapi budak pertama tidak mampu untuk suvival dengan halangan dunia sebenar iaitu beruang grizzly. Sebenarnya kemahiran yang berbeza-beza diperlukan untuk persekitaran yang berbeza.

"Success is doing what you want to do, when you want, where you want, with whom you want, as much as you want."


Nota Kecerdasan Kejayaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Di sini saya ingin berkongsi tentang perkara penting yang terdapat di dalam Succesful Intelligance atau dalam bahasa Melayunya kecerdasan kejayaan.

Nota Kecerdasan Kejayaan

Kecerdasan kecerdasan adalah set paduan kebolehan yang diperlukan untuk mencapai kejayaan dalam hidup, bagaimanapun seorang individu mendefinasikan ia(kejayaan), di dalam konteks sosiobudayanya.

Manusia yang berkecerdasan kejayaan dapat mengenal pasti kekuatan dan dalam waktu yang sama dapat mengenal pasti kelemahan diri sendiri serta mencari jalan untuk memperbaiki kelemahan dan menggantikan kelemahan tersebut.

Orang yang mempunyai kecerdasan kejayaan juga mampu menyesuaikan , membentuk dan memilih persekitaran melalui keseimbangan dalam menggunakan keupayaan analitikal, kreatif dan praktikal.



"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out."
Robert Collier

Definisi Kecerdasan Kejayaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Berdasarkan kefahaman saya, kecerdasan kejayaan ialah paduan set keupayaan yang diperlukan untuk mencapai kejayaan dalam hidup mengikut kehendak kejayaan individu itu sendiri. Manusia adalah dengan berjaya cerdas oleh kerana dapat mengenal pasti mereka kekuatan-kekuatan dan pada masa yang sama dapet mengenal pasti kelemahan-kelemahan dan mereka mencari cara-cara untuk membetulkan atau menggantikan kelemahan mereka. Orang yang mempunyai kecerdasan kejayaan mampu menyesuaikan diri, membentuk dan memilih persekitaran melalui keseimbangan dalam menggunakan kemampuan analitikal, kreatif dan praktikal.

"Just don't give up trying to do what you really want to do. Where there is love and inspiration, I don't think you can go wrong."
Ella Fitzgerald

Kisah Kecerdasan Kejayaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ini saya ingin bercerita suatu kisah tentang kecerdasan kejayaan oleh Robert J. Sternberg dan Elena L. Grinko...Ceritanya begini...

Kisah Kecerdasan Kejayaan

Two boys are walking in a forest. The two boy are quite different. The first boy's teacher think he is smart, his parent think he is smart, an a result, he think is smart. He has excellent scores on both and achievement test, excellent grades and other notable paper credentials that should take him far in his scholastic life.

Few people consider the second boy to be smart. His test scores are nothing special, his grades are not great, and his other credentials, although satisfactory, are not notable. At best, people would call him shrewd or street smart.

As two boys walk through the forest, the encounter a problem: A huge, ferocious, hungry-looking grizzly bear will overtake them in 17.3 seconds. This is an impressive feat, given the strain they are under. Not only does this boy know the Distances=Rate x Time formula, but he is able to apply it under great duress. The second boy never would be able to calculate the number of seconds until impact, and never would try.

The first boy, panicking, looks over at the second boy, who is taking off his hiking boots and putting on jogging shoes. The first boy says to the second boy, "You must be crazy. There is no way are going to outrun that grizzly bear!"The second boy replies,"That's true. But all I have to do is outrun you."

Outcome is that the first boy becomes the grizzly bear's lunch, and the second boy jogs off the safety. The first boy, obviously, is conventionally intelligent; the second boy is successfully intelligence.

Every people can be success!

Gambar dari coolcahser

Adab Menuntut Ilmu

Gambar dari: All posters

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulillah syukur pagi tadi sempat saya belek-belek tesis yang saya ada kaitan dengan pemboleh ubah baru yang perlu saya tambah ke dalam kajian sajana saya. Saya perlu lakukan sesuatu yang lebih proaktif untuk menyempurnakan PS2 saya sebab hari ini ada lagi tambahan tugasan(Sosiologi) yang perlu disiapkan dalam masa yang ditetapkan. Mudah-mudahan Allah S.W.T. memberi pertolongan, Insya-Allah.

Hari ini saya ingin menyentuh tentang adab menutut ilmu berdasarkan bacaan sebuah buku berjudul Adab-Adab Menuntut Ilmu, karangan Syeikh Burhanudin Al-Jarnuzi yang diterjemahkan oleh Mohd. Sofwan Amrullah. Salah satu adab menuntut ilmu ialah seseorang pelajar perlu bersifat belas kasihan dan nasihat. Seorang penuntut perlu mempunyai sikap pengasih, suka mmberi nasihat, jauh daripada iri hati kepada orang lain. Seorang penuntut perlu berusaha untuk menghindari permusuhan dengan orang lain. Janganlah berperasaan dengki.


Seseorang mukmin dengan mukmin yang lain laksana rumah batu, yang satu menguatkan yang lain. ( maksud hadis ).


Taksonomi Bloom

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Untuk membuat penilaian dan pengukuran, ianya perlu dirujuk kepada objektif pengajaran. Taksonomi Bloom memberi sumbangan untuk mengukur objektif pengajaran dan pembelajaran.

pengajaran pembelajaran


Taksonomi Bloom

Taksonomi ialah klasifikasi berhirarki dari sesuatu, atau prinsip yang mendasari klasifikasi. Taksonomi Bloom merujuk pada taksonomi yang dibuat untuk tujuan pendidikan.

Terdapat tiga kategori kemahiran dan objektif yang ingin dicapai oleh pelajar dalam taksonomi ini iaitu kognitif(pemikiran), afektif(rohani) dan psikomotor(jasmani).

Taksonomi ini pertama kali disusun oleh Benjamin S. Bloom pada tahun 1956 (wikipedia). Peringkat Teksonomi Bloom dalam domain kognitif ialah:
  1. Pengetahuan-nyatakan, namakan, terangkan, labelkan
  2. Kefahaman-pilih, terangkan, tulis semula
  3. Aplikasi-selesaikan, ramalkan, cari, kesilapan, bina alat
  4. Analisis-bezakan, pastikan, pilih
  5. Sintesis-bina, hasilkan, susun, kembangkan
  6. Penilaian-pilih kritik, berikan alasan, buktikan
Peringkat tertinggi ialah penilaian yang bermula dengan peringkat pengetahuan.

“When Love And Skill Works Together, They Will Produce A Golden Masterpiece” (John Ruskin)

Perspektif Motivasi

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Saya ingin berkongsi perkara yang mudah tentang teori motivasi sebagai pengetahuan kita semua.

Perspektif motivasi menurut Islam ialah menekankan aspek dalaman seseorang individu dan keseimbangan hidup dunia serta akhirat. Amalan keagamaan seperti zikir, manusia akan lebih bermotivasi bagi menguatkan jiwa dan perasaan seseorang.

Perspektif motivasi barat pula tertumpu kepada aspek luaran seperti tanggapan, matlamat, dan pengharapan dalam tindakan. Contohnya seorang majikan yang pandai mengambil hati, menjaga kebajikan pekerja akan memberi hasil iaitu, pekerja akan lebih gembira untuk melakukan kerja yang baik. Idea yang berkait dengan perspektif barat boleh dilihat dari tiga sudut iaitu:

  1. Behaviorisme- Motivasi berasaskan ganjaran luaran dan dalaman
  2. Humanistik-Manusia bermotivasi untuk memenuhi keperluan fisiologi terlebih dahulu sebelum memenuhi keperluan fisiologi yang tinggi (Maslow)
  3. Kognitif-Pemikiran pelajar membantu memotivasikan dirinya
Gambar dari coach for growth

If you cannot do great things, do small things in a great way.

Kata-Kata Kepada diri

Gambar daripada buautifitt.com

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

PS2 saya ada penambahan tajuk secara tiba-tiba. Ini memberi satu kejutan di minggu kedua semester ini bagi saya. Penyelia saya juga nampak berfikir panjang pada mulanya apabila saya menyatakan penambahan pemboleh ubah baru yang saya perlu masukkan dalam tajuk PS2 saya kerana secara automatiknya rombakan yang perlu saya lakukan adalah bermula daripada satu lagi. Seolah-olah saya perlu buat proposal lain. Namun, penyelia saya cakap think easy! awak buat dulu yang sepatutnya dan awak sendiri perlu ada motivasi. Jadi, saya fikir ini merupakan peluang untuk saya mendalami apa itu motivasi di samping menyiapkan PS2 yang semakin mencabar dan supaya saya juga turut bermotivasi apabila saya mendekati motivasi.

Walaupun nampak agak berat, saya cuba menyatakan di minda saya Insya-Allah saya boleh buat! Saya senyum sendirian dan memberi kata-kata kepada diri agar saya dapat memberi fokus yang lebih tinggi. Saya terpaksa lebih proaktif bergerak untuk melaksanakan PS2 saya ini di samping melaksanakan tugasan saya yang lain. Sebagai langkah permulaan saya perlu dapatkan bahan-bahan yang berkaitan dengan motivasi untuk saya dapatkan item-item motivasi yang perlu ditambah dalam soal selidik...Jangan tunggu lagi bergerak sekarang!

Semoga Allah S.W.T. memberi kekuatan kepada saya dan ditambahkan ilmu. Perjuangan perlu diteruskan! Walaupun perlu bermula dari titik permulaan.

kejayaan di cipta oleh manusia biasa yang berusaha secara luar biasa - bill gates

Kata Maslow Tentang Keperluan Manusia

Asslamualaikum dan salam sejahtera...

Maslow mengatakan manusia akan berusaha memenuhi sesuatu keperluan dan dia kata dalam hihup manusia ada lima keperluan yang berperingkat.
  1. Keperluan fisiologi
  2. Keperluan Keselamatan
  3. Keperluan sosial
  4. Keperluan Estim
  5. Keperluan 'self-actualization'
Apabila satu keperluan dipenuhi akan datang keperluan yang lain dan lebih tinggi.

" Membaca sebuah penulisan bagi saya bukan sahaja untuk mendapatkan idea seorang penulis, tetapi ia bertujuan untuk bersama-sama dalam perjalanannya dan menjadi temannya."
Anrde Gide

Takrif Istilah

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Saya bersedia untuk post sesuatu dalam blog ni pada waktu malam, tetapi semalam saya tidak sempat untuk post sebab rumah saya blackout.

Hari ini saya ingin berkongsi sesuatu yang sering kita dengar terutamanya pelajar dan pengajar iaitu maksud istilah ujian, pengukuran dan penilaian.

Takrif Istilah

Ujian merupakan alat atau prosedur yang bersistematik yang digunakan untuk mengukur sesuatu sampel tingkah laku.
  1. Untuk menentukan prestasi pelajar dalam sesuatu bidang.
  2. Untuk menguji kemahiran dalam sesuatu subjek.
Pengukuran merupakan proses mendapatkan penerangan berangka (data) mengenai tahap pencapaian pelajar dalam sesuatu kemahiran.
  1. Untuk menentukan sejauhmana kejayaan seseorang pelajar.
  2. Proses pengukuran boleh menerangkan kepada kita status pelajar berdasarkan skala sahaja, iaitu sejauh mana markah seseorang.
Penilaian merupakan proses yang sistematik yang melibatkan pengumpulan, penganalisisan dan penginterpretasian keterangan tentang setakat mana pelajar telah mencapai objektif pengajaran.
  1. Untuk membuat pertimbangan tentang kebolehan dan keupayaan murid berdasarkan objektif yang telah ditetapkan.
  2. Menilai sebaik mana pencapaian pelajar dalam proses pembelajarannya.


Mohamad Najib Ghafar


" Tiada saat yang paling menyeronokkan dalam hidup selain masa belajar dan tiada saat yang paling menggembirakan selain masa mendapatkan keputusan yang cemerlang"

Silibus Kepimpinan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ini merupakan catatan penting sebagai ingatan buat diri saya sentiasa tentang silibus matapelajaran Kepimpinan dan Pengurusan Dalam PTV. Perkara yang perlu saya terokai dalam matapelajaran ini mencakupi perkara-perkara seperti berikut:

  1. Pengenalan kepada pengurusan pendidikan
  2. Evolusi pemikiran pengurusan
  3. Pendekatan perlaksanaan pengurusan di Institusi Pendidikan
  4. Bidang-bidang pengurusan di Institisi Pendidikan
  5. Pengenalan kepada kepimpinan dalam pendidikan
  6. Akauntabiliti dan kemahiran kepimpinan dalam pendidikan
  7. Profesionalisme, Etika dan Integriti Guru
  8. Refleksi: Keberkesanan dan cabaran pengurusan dan kepimpinan dalam pendidikan teknikal
  9. Contextual Learning
Gambar dari : Northern Leadership Academy

Keadilan yang ada pada diri seseorang raja,laksana sebentuk mutiara.Meskipun yang empunya telah mati,mutiara itu tetap tinggal dengan cahayanya. ( Hukama ).

Definisi Kepimpinan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Kepimpinan adalah seni atau proses mendorong atau mengajak individu lain supaya berusaha mencapai matlamat.

Sifat pemarah adalah musuh utama akal. ( saidina Ali Abi Talib ).

Rasional Dalam Pembinaan Kurikulum


Asslamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ini saya ingin menulis sedikit nota ringkas tentang pembangunan kurikulum saya menjadikan sebuah buku sebagai rujukan untuk penulisan ini yang betajuk Prinsip Asas Kurikulum dan Pengajaran. Buku ini menbincangkan beberapa perkara penting yang perlu dijadikan asas dalam pembinaan sesebuah kurikulum di sekolah ataupun maktab. Gambar ini adalah dari http://www.bridgeport.edu/Images/services/book.jpg


Perkara-perkara rasional yang perlu ada untuk melihat, menganalisis dan mentafsir kurikulum dan program pengajaran sesebuah institusi pendidikan bermula dengan mengenal pasti empat soalan dasar yang perlu dijawab:
  1. Apakah tujuan pendidikan yang hendak dicapai oleh sekolah?
  2. Apakah pengalaman pendidikan yang boleh disediakan untuk mencapai tujuan tersebut?
  3. Bagaimanakah pengalaman pendidikan ini boleh dikendalikan dengan berkesan?
  4. Bagaimanakah kita dapat menentukan sama ada tujuan-tujuan ini tercapai?
Persoalan yang dibina oleh pengarang sebenarnya memberi panduan dalam pembagunan kurukulum dan jawapan untuk soalan-soalan di atas mungkin mempunyai jawapan yang berbeza dari satu peringkat pedidikan ke peringkat pendidikan yang lebih tinggi. Saranan pengarang kepada pelajar-pelajar ialah menyelidik rasional-rasional yang lain dan membina konsep tersendiri mengenai unsur dan perkaitan dalam kurikulum yang efision.

Sumber:

Ralph W. Tyler (1990). Prinsip Asas Kurikulum dan Pengajaran. Selangor: Dewan Bahasa & Pustaka.

Selagi kita bernyawa,kita mestilah bekerja menabur bakti untuk bangsa dan negara.Itulah hasan yang sebenar.(Ibu zain)

Penilaian Pendidikan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Dalam pengajaran dan pembelajaran kita tidak boleh lari daripada penilaian Pendidikan.

Segala yang saya masukkan dalam entry kali ini adalah ambilan daripada tugasan saya semasa semester satu dalam matapelajaran pedagogi. Mungkin apa yang tulisan ini relavan dengan matapelajaran pengukuran dan penilaian semester ini.

Penilaian Pendidikan

Penilaian ialah proses sistematik bagi menentukan sejauh mana tujuan pengajaran dapat dicapai oleh seseorang murid. Penilaian dijalankan berterusan atau pada bila-bila masa sahaja. Bagi menentukan perubahan, penilaian dijalankan sekurang-kurangnya dua kali, iaitu sebelum dan selepas penyampaian murid. Perbandingan kedua-dua keputusan menonjolkan sejauh mana perubahan taraf pencapaian atau tingkah laku berlaku, atau pencapaian objektif murid tersebut oleh murid (Esah Sulaiman,2004).

Aktiviti penilaian memberi maklumat berguna bagi menyukat pencapaian murid dalam mencapai objektif pembelajaran. Maklumat tersebut dianalisis bagi menentukan pencapaian objektif atau perubahan tingkah.

Dari sini tindakan dapat dibuat bagi menghasilkan perubahan yang dikehendaki itu. Jika objektif pengajaran terlalu tinggi dan umum, maka guru perlu menyemak dan menetapkan semula objektifnya supaya sesuai dengan taraf perkembangan murid. 

Sekiranya kaedah pengujian tidak sesuai, guru hendaklah memilih teknik dan kaedah pengujian yang lebih berkesan. Di samping itu maklumat daripada penilaian membolehkan guru merancang aktiviti pengayaan, pemulihan dan sokongan, serta memilih kaedah dalam proses pengajarannya dan pembelajaran yang sesuai untuk murid (Sulaiman Ngah Razali,1997).
Penilaian dalam pendidikan juga dikatakan sebagai proses menentukan perubahan tingkah laku seorang murid. Aktiviti penilaian ditumpukan kepada ciri-ciri manusia yang boleh berubah. 


Pertimbangan nilai bagi seorang diperolehi berdasarkan kepada interpretasi hasil pengukuran kuantitatif dan penghuraian kualitatif, atau kombinasi kedua-dua pengukuran tersebut. 

Maklumat kuantitatif yang dinyatakan dalam bentuk angka dan data dapat disusun untuk memberi gambaran yang menyeluruh. Huraian kualitatif pula menerangkan perubahan yang ketara dan tidak ketara pada seseorang. 

Oleh itu, penilaian bukan hanya meliputi pencapaian dan kemajuan dalam muridan tetapi termasuklah pentaksiran semua aspek perkembangan mental dan fizikal, minat, sikap, bakat, emosi dan kejayaan dalam masyarakat.


Rujukan:

Sulaiman Ngah Razali, (1997). Pedagogi- Teori dan Praktik.Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Esah Sulaiaman, (2004). Pengenalan Pedagogi.UTM, Johor.


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Definisi Kurikulum

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Hari ini merupakan hari pertama saya memasuki kelas untuk semester ni. Subjek hari ini ialah Pembangunan Kurikulum dalam Pendidikan Teknik & Vokasional. Untuk menjadikan saya tidak terpingga-pingga apabila masuk kelas subjek ini akan datang, saya perlu lah mengetahui apakah maksud kurikulum.

Definisi Kurrikulum

Gambar dari UCS


Berdasarkan penulisan Ishak Ramly (2003), kurikulum merangkumi semua pengalaman yang didapati di dalam dan luar sekolah dan perkara yang diajarkan di sekolah dan bilik darjah. Beliau turut mengkelaskan kurikulum kepada tiga bahagian iaitu:
  1. Kurikulum sebagai program yang dirancang dan dilaksanakan di sekolah
  2. Kurikulum sebagai program yang dirancang dan dilaksanakan secara praktikal di dalam kelas
  3. Kurikulum adalah pengisian sepanjang hayat bagi membudayakan ilmu dan pengalaman individu ataupun berkumpulan.
Yusu Hashim(2000) pula menganggap kurikulum sebagai laluan atau balapan bagi sesuatu pertandingan perlumbaan kereta kuda berdasarkan maksud perkataan kurikulum yang berasal daripada perkataan Latin iaitu Curere yang bermaksud laluan. Manakala dalam bahasa Inggeris kurikulum bermaksud jelmaan atau metamorfosis. Paduan maksud kedua-dua bahasa ini menghasilkan definisi laluan dari satu peringkat ke satu peringkat.

Banyak lagi sumber-sumber yang menterjemahkan maksud kurikulum yang lebih kompleks.Secara ringkas, kurikulum adalah bidang pengajian di sekolah (Mohd. Salleh Lebar,1996).


Sumber:


Konsep Dan Perkembangan Kurikulum dan Instruksi

Perkembangan dan Haluan Kurikulum Pendidikan Malaysia


Dada orang berakal itu ialah peti rahsianya. ( Saidina Ali Abi Talib).

Teori Kecerdasan Telah Wujud Dalam Islam


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Saya masih lagi bertatih dalam menerokai ilmu kecerdasan yang banyak dipelopori oleh ahli psikologi barat. Baru ini saya terbaca satu artikel psikologi pendidikan penulisan Rizal Arifin dan Hairul Nizam Ismail yang menjelaskan keadilan teori kecerdasan pelbagai menurut perspektif Islam dan sebuah buku karangan Muhamad Mahyuni Nafis.

Teori Kecerdasan Telah Wujud Dalam Islam


Melalui dua bahan bacaan ini saya mendapat huraian-huraian yang nyatakan oleh pengkaji menunjukkan kecerdasan-kecerdasan yang dikaji oleh Howard Gardener mengenai Teori Kecerdasan Pelbagai, Zohar dan Marshall tentang Teori Kecerdasan Spiritual dan Daniel Golamen tentang Teori Kecerdasan Emosi telah wujud dalam Islam telah lama.

Menurut Muhamad Mahyuni Nafis (2007) ketiga-tiga kecerdasan iaitu kecerdasan emosi, kecerdasan spiritual dan kecerdasan intelektual sudah wujud dalam Islam sejak zaman dahulu cuma belum diketengahkan secara sistematik dan komprehensif seperti yang dilakukan oleh sarjana-sarjana barat. Kajian Rizal Arifin dan Hairul Nizam Ismail(2007) pula mendapati, berdasarkan perspektif Islam Gardener bukanlah 'pengasas sebenar' konsep kepelbagaian kecerdasan, namun beliau telah berjaya menjadikan konsep ini dalam bentuk yang lebih tersusun.

Seyyid Hossein Nasr (1994) dalam Rohana Kamaruddin et al (2005) dalam Rizal Arifin dan Hairul Nizam Ismail(2007) juga turut menyokong kenyataan di atas dengan menyatakan sebenarnya dunia Barat sering mengambil elemen-elemen tertentu daripada Sains Islam dan seterusnya diolah semula menurut pandangan Barat yang bersifat sekular dan mekanistik.

Walau bagaimanapun Rizal Arifin dan Hairul Nizam Ismail(2007) berpendapat tidak salah untuk umat Islam menerima teori kecerdasan pelbagai yang di pelopori oleh Gardener dan kita perlu berusaha untuk menambah baik sudut-sudut yang tidak mampu di terokai oleh beliau supaya teori ini bersesuaian dengan konsep keimanan berlandaskan Islam.

Rujukan:

Muhamad Wahyuni Nafis (2007). Yakin Diri 9 Jalan Cerdas Emosi & Cerdas Spiritual. Selangor: PTS Millenia Sdn. Bhd.

Rizal Arifin dan Hairul Nizam Ismail(2007). Konsep Keadilan dalam Teori Kecerdasan Pelbagai Menurut Perspektif Islam. DP. Jilid 7. Bil 2


Walaubagaimanapun alim seseorang itu, dia tidak akan dapat manfaat daripada ilmunya selagi ilmunya tidak berpedoman kepada akal. ( Lukmanul Hakim ).

Definisi Sosiologi

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Salah satu subjek semester ini yang saya ambil ialah sosiologi. Sebelum mempelajari dengan lebih mendalam subjek ini, saya ingin mengetahui secara umum apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan sosiologi. Saya cuba dapatkan maklumat melalui internet tentang maksud sosiologi tetapi mungkin masih kurang atau saya belum berjumpa perbincangan yang agak terperinci dalam internet. Namun buku tentang sosiologi saya rasakan sudah banyak di pasaran kerana bidang ini telah dicetuskan agak lama sejak abad ke 19 oleh August Comte. Pada peringkat awal untuk saya mendalami ilmu ini saya ambil terus maklumat tentang sosiologi ini daripada wikipedia.
Gambar dari phillips.blog

Definisi Sosiologi

Berikut ini definisi-definisi sosiologi yang dikemukakan beberapa ahli.
Sosiologi adalah ilmu yang mempelajari hubungan dan pengaruh timbal balik antara aneka macam gejala sosial (misalnya gejala ekonomi, gejala keluarga, dan gejala moral), sosiologi adalah ilmu yang mempelajari hubungan dan pengaruh timbal balik antara gejala sosial dengan gejala non-sosial, dan yang terakhir, sosiologi adalah ilmu yang mempelajari ciri-ciri umum semua jenis gejala-gejala sosial lain.
Sosiologi adalah ilmu yang mempelajari hubungan antara manusia dalam kelompok-kelompok.
Sosiologi adalah penelitian secara ilmiah terhadap interaksi sosial dan hasilnya, yaitu organisasi sosial.
Sosiologi adalah ilmu pengetahuan tentang struktur-struktur dan proses-proses kemasyarakatan yang bersifat stabil.
Sosiologi adalah ilmu yang berupaya memahami tindakan-tindakan sosial.
Sosiologi adalah ilmu kemasyarakatan yang mempelajari struktur sosial dan proses-proses sosial termasuk perubahan sosial.
Sosiologi adalah ilmu yang memusatkan penelaahan pada kehidupan kelompok dan produk kehidupan kelompok tersebut.
Sosiologi adalah ilmu yang memusatkan perhatian pada segi-segi kemasyarakatan yang bersifat umum dan berusaha untuk mendapatkan pola-pola umum kehidupan masyarakat.
Sosiologi adalah suatu upaya ilmiah untuk mempelajari masyarakat dan perilaku sosial anggotanya dan menjadikan masyarakat yang bersangkutan dalam berbagai kelompok dan kondisi.
Sosiologi adalah ilmu yang mempelajari kehidupan dan perilaku, terutama dalam kaitannya dengan suatu sistem sosial dan bagaimana sistem tersebut mempengaruhi orang dan bagaimana pula orang yang terlibat didalamnya mempengaruhi sistem tersebut.
Boleh disimpulkan bahawa:
Sosiologi adalah ilmu yang membicarakan apa yang sedang terjadi saat ini, khususnya pola-pola hubungan dalam masyarakat serta berusaha mencari pengertian-pengertian umum, rasional, empiris serta bersifat umum
Sumber:

http://ms.wikipedia.org/wiki/Sosiologi
http://id.wikipedia.org/wiki/Sosiologi


Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada
melaksanakan sepotong pesanan.

Kecerdasan Pelbagai

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Hari ini saya ingin berkongsi tentang kecerdasan pelbagai (Multiple Intelligence).


Setiap diri manusia dikatakan mempunyai kepelbagaian kecerdasan ini, cuma setiap individu normal mampu untuk mengembangkan setiap jenis kecerdasan kepada tahap penguasaan yang memuaskan (Nik Azis Nik Pa, 1999).

Kecerdasan Pelbagai

Teori kecerdasan pelbagai dibangunkan oleh Dr. Howard Gardner, seorang profesor pendidikan di Universiti Havard dalam tahun 1983.Kecerdasan pelbagai ini dipecahkan kepada lapan jenis kecerdasan iaitu:

  1. Bahasa/Linguistik- Kebolehan menggunakan bahasa dalam bentuk tulisan dan percakapan
  2. Logik-Matematik-Kebolehan menggunakan tatatanda, nombor logik dan pengiraan untuk membentuk penaakulan deduktif dan induktif
  3. Ruang (spatial)- Kebolehan mencorak, melukis, dan mengukir
  4. Muzik-Kebolehan mencipta lagu, menyanyi, menikmati muzik, memainkan alat muzik
  5. Kinestatik- Kebolehan menggunakan seluruh tubuh atau sebahagian anggota bada untuk melaksanakan tugas yang tertentu atau membentuk corak pergerakan yang khusus
  6. Interpersonal- Kebolehan berinteraksi dan memahami kemahuan, motivasi, perasaan, fikiran dan pelakuan orang lain
  7. Intapersonal- Kebolehan memahami kemahuan, matlamat dan perasaan diri sendiri
  8. Naturalis-Kemampuan meneliti gejala-gejala alam, mengaplikasi dan mengidentifikasi
Terdapat pelajar yang berjaya mengembangkan satu jenis kecerdasan sahaja dan ada pula yang berjaya mengembangkan lima atau enam kecerdasan tersebut. Jesteru itu, untuk melahirkan pelajar yang berjaya perlulah setiap pelajar diberi peluang dan dibimbing untuk mengembangkan potensi pintar cerdas ke tahap optimum dalam pelbagai jenis kecerdasan.

Rujukan:


Nik Azis Nik Pa (1999). Potensi Intelek. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Sumber Lain:

http://ilyasak.blogspot.com/2008/05/teori-kecerdasan-pelbagai.html
http://www.teachersrock.net/masteri4.htm
http://www.thomasarmstrong.com/multiple_intelligences.htm
http://www.bgfl.org/bgfl/custom/resources_ftp/client_ftp/ks3/ict/multiple_int/index.htm
http://s6.invisionfree.com/DRAGONIZER/index.php?showtopic=1145



Kesilapan adalah realiti kehidupan.Yang penting adalah tindakbalas terhadap kesilapan itu.

Kecerdasan Intelek, Rohani, Emosi dan Jasmani

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Sebagai pendidik dan pelajar, kita perlu menjadikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) sebagai hala tuju supaya selaras dengan objektif pengajaran dan pembelajaran.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan.Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
Persoalan yang biasa timbul bagi pengajar dan pelajar terutamanya yang masih baru dalam bidang pendidikan ialah bagaimana untuk merealisasikan dan mengaplikasikan teknik yang sesuai untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi dan intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan seperti yang terkandung dalam FPK di atas.


Kecerdasan Intelek, Rohani, Emosi dan Jasmani


Saya telah membaca sebuah buku yang baik dan harus dimiliki oleh semua lapisan masyarakat iaitu sebuah karangan Muhamad Mahyudin Nafis yang bertajuk Yakin Diri 9 Jalan Cerdas Emosi & Cerdas Spiritual.

Dalam buku tersebut beliau ada menyatakan langkah yang mampu untuk menyeimbangkan keempat- empat elemen iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani .


Meraih Kecerdasan Intelek, Rohani, Emosi dan Jasmani


Kehidupan ini sering dihujani dengan pelbagai pengaruh yang mampu menghanyutkan manusia kepada keseronokkan yang sementara namun menerima sengsara dalam jangka masa panjang. Oleh demikian, kecerdasan intelek semata-mata tidak menjamin kebahagaian hidup seseorang individu menurut Golemen(1995) .

Malah dengan hanya kecerdasan intelektual yang diberi penumpuan tidak mampu untuk melahirkan insan yang matang, tabah, berani, kuat, teguh dan rendah diri (Muhamad Mahyudin Nafis, 2007).

Jasmani merupakan badan dan diri untuk bertapaknya kecerdasan intelektual,rohani dan emosi. Secara ringkasnya kecerdasan jasmani bagi seseorang itu wujud apabila dia mampu menjaga rehat yang cukup, makan yang seimbang dan riadah (Muhamad Mahyudin Nafis, 2007).

Kecerdasan Intelektual bekerja di otak kiri dalam memproses logik, ucapan, matematik dan susunan dan biasanya disebut sebagai kecerdasan akademik. Kecerdasan ini diajar dan dilatih secara berterusan melalui keluarga, institut pengajian dan tempat kerja (Muhamad Mahyudin Nafis, 2007).

Menurut Muhamad Mahyudin Nafis (2007), terdapat sembilan jalan yang mampu membentuk kecerdasan emosi dan rohani, iaitu apabila individu itu mempunyai sikap sabar, syukur, tawaduk, baik sangka, amanah, hubungan silaturahim, tawakal, ikhlas dan takwa. Antara kaedah melatih diri menjana kecerdasan emosi dan rohani adalah dengan menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan dengan.

Manusia yang cerdas emosi dan rohani dalam kajian Menurut Muhamad Mahyudin Nafis (2007) adalah insan yang berjuang dengan bersungguh-sungguh untuk meraih dan tetap berada dalam sembilan sikap yang sememangnya diajar dalam Islam sejak zaman Nabi Muhammad S.A.W. lagi.


Rujukan:

Goleman D.(1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.

Muhamad Wahyuni Nafis(2007).Yakin Diri 9 Jalan Cerdas Emosi dan Cerdas Spiritual: Selangor, PTS Millenia Sdn. Bhd.

Pergaulan mempengaruhi didikan otak.Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan oarang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya. (Hamka).

Teori Kecerdasan: Projek Sarjana


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Semester ini saya perlu menyiapkan Projek Sarjana 2 (PS2) yang Alhamdulillah telah diviva semester lepas. Saya momohon doa serta mengharapkan pertolongan Allah S.W.T. agar memberi petunjuk dan kekuatan untuk saya meneruskan perjuangan saya menyiapkan PS2 ini. Begitu juga mata pelajaran yang lain, saya mengimpikan agar penguasaan saya dalam bidang sarjana pendidikan teknikal ini semakin bertambah dan seterusnya menamatkan pengajian sarjana ini.

PS2 saya bertajuk Kecerdasan Kejayaan (Successful Intelligent) dan Hubungannya Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Kejuruteraan. Jadi, mungkin saya akan banyak menulis dalam blog ini berkenaan dengan kecerdasaan untuk meningkatkan pemahaman saya tentang kecerdasan.

Teori Kecerdasan


Pakar-pakar psikologi mendefinisikan kecerdasan dengan bebagai-bagai maksud mengikut cara sendiri berdasarkan kajian mereka. Antara maksud kecerdasan ialah mahami, mencari sebab, dan melihat, cepat belajar dan kewaspadaan minda, kemampuan untuk menggemgam hubungan, maklumat dan berita (Kamus Inggereis Penguin,1964 dalam Cianciolo dan Sternberg, 2004 ).

Kebanyakan masyarakat sering mendengar tentang kecedasan intelektual atau dalam bahasa Inggeris Intellectual Quotient (IQ) kerana bidang pendidikan sering dikaitkan dengan IQ sejak awal kurun ke 20 dan IQ menjadi kayu ukur utama kepintaran seseorang individu (Muhamad Wahyuni Nafis, 2007).

Peredaran masa seiring dengan peningkatan teknologi turut membawa kepada perkembangan psikologi khususnya dalam bidang kecerdasan di mana ramai ahli psikologi mengkaji dan memperkenalkan pelbagai jenis kecerdasan sehingga ke hari ini. Kecerdasan intelektual semata-mata tidak mampu untuk menjadikan seseorang itu mempunyai sifat mulia seperti kematangan, ketabahan, berani, kuat, tabah serta rendah diri (Muhamad Wahyuni Nafis, 2007). Begitu juga dengan pendangan Goleman(1996) yang turut setuju mengatakan bahawa kecerdasan intelektual sahaja tidak menjamin kesejahteraan dan keharmonian diri serta hubungannya dengan masyarakat.

Ahli- ahli psikologi talh memperkenalkan pelbagai jenis kecerdasan dan di antara contoh-contoh kecerdasan yang ada ialah (Trimanjuniarso, 2008) dan (Muhamad Wahyuni Nafis, 2007):
  1. Kecerdasan Intelektual (Intellectual Quotient)
  2. Kecerdasan Emosi (Emotional Quotient)
  3. Kecerdasan Spiritual (Spiritual Quotient)
  4. Kecerdasan Pelbagai (Multiple Intelligence)
  5. Kecerdasan Kejayaan (Successful Intelligence)
  6. Kecerdasan Moral (Moral Intelligence)
  7. Kecerdasan Perilaku (Behavior Intelligence)
  8. Kecerdasan Proksimal (Proximal Intelligence)
  9. Kecerdasan Umum (General Intelligence)
  10. Kecerdasan Jasmani (Physical Intelligence)
Menurut Trimanjuniarso (2008), secara umumnya manusia dapat mengembangkan kecerdasan mencapai tahap yang penguasaan yang mencukupi. Kecerdasan-kecerdasan yang wujud memerlukan kerjasama yang komplek dan bukannya bertindak secara sendirian. Kepelbagaian kecerdasan tersebut boleh dijana dan dikembangkan dengan pelbagai cara serta perlu diseimbangkan. Perkembangan kecerdasan yang optimum dalam diri mampu menyumbang kepada kejayaan hidup.

Rujukan:

Goleman D.(1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.

Muhamad Wahyuni Nafis(2007).Yakin Diri 9 Jalan Cerdas Emosi dan Cerdas Spiritual: Selangor, PTS Millenia Sdn. Bhd.

Cianciolo, A. T., & Sternberg, R. J. (2004 ). Intelligence: A brief history. Malden, MA: Blackwell Publishing

Trimanjuniarso (2008). Dicapai pada 3 Julai 2008 dari:
http://trimanjuniarso.wordpress.com/category/teori-kecerdasan/


Perkara paling penting apabila berhadapan dengan keadaan yang kurang menyenangkan adalah dengan memberikan perhatian terhadap apa yang perlu dibuat selepas ini,bukannya mencari-cari-apa silapnya.

Recent Posts

Buku Saya

Buku Saya
Sebuah Buku Kecil Untuk Mengenali Erti Syukur. Berminat? SMS 012-4603666

Followers

Google+ Followers

Komen Terbanyak Bulan Ini

Vote For Us!

Blogged.my Free Automatic Link Page Ranking Tool Referer List