Hari Ini Sudah Berselawat

11 Ayat Motivasi Dari Al-Quran

Assalamualaikum WBT

Dalam entri kali ini saya ingin kongsikan 11 maksud firman Allah SWT yang boleh menjadikan diri kita kembali bangun dan terus bersemangat jika kita hayati pengertiannya.

11 Ayat Motivasi Dari Al-Quran ini boleh dijadikan panduan untuk kita semua.

kata hikmah
Happy

Rahsia Bisnes Tudung

11 Ayat Motivasi Dari Al-Quran   

   

Nikmat Allah SWT

       Seharusnya kita ingat bahawa nikmat Allah SWT terlalu banyak. Sekiranya kita hilang sesuatu nikmat yang Allah SWT pinjamkan ada banyak lagi nikmat Allah SWT di alam ini.

1.     “Dan apabila kamu menghitung ni’mat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat menghitungnya” (Q.S. Ibrahim: 34)
      

Bersyukur

     Sebagai manusia kita perlu bersyukur akan nikmat yang kita kecapi selama ini dan akan datang kerana Allah SWT menjanjikan untuk menambahkan lagi nikmatNya. Namun, jika kufur, kita akan menerima azab yang pedih.

2.     “Apabila kamu bersyukur nescaya akan Aku tambahkan nikmat-Ku, dan apabila kamu kufur maka adzab-Ku sangat pedih” (Q.S. Ibrahim:7)
      

Tidak Putus Asa 

    Jangan kita mudah putus asa dalam melakukan sesuatu kebaikan kerana Allah SWT mengizinkan kita mengubah kehidupan jika kita terus berusaha.

3.     “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum hingga mereka mengubah diri mereka sendiri”(Q.S. Ar-Ra’d:11)

Kejadian Allah SWT Tidak Sia-Sia 

    Sesuatu perkara yang kita tidak suka atau tidak sanggup menanggungnya merupakan perkara yang terbaik  untuk kita kerana setiap perkara Allah SWT tentukan adalah tidak sia-sia.

4.     “Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu tetapi ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ia buruk bagimu, dan Allah mengetahui dan kamu tidak mengetahui “ (Q.S. Al-Baqarah:216)
    

Bersama Orang Beriman

    Selagi kita berada dalam kelempok orang yang beriman, maka kita tetap mendapat pengiktirafan yang tinggi daripada Allah SWT. Biarpun manusia memandang rendah kepada kita.

5.     “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (Q.S. Al-Imran: 139)

Rahmat Allah SWT Sentiasa Ada

    Rahmat Allah SWT sentiasa ada di setiap masa  dan di mana sahaja untuk kita. Dia tidak suka kita berputus asa.

6.     “Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan orang-orang yang kufur.” (Q.S. Yusuf: 87)
    

Allah SWT Tahu  Kemampuan Kita

     Suatu perkara yang kita tanggung sebenarnya mengikut kemampuan kita. Allah SWT maha mengetahui kemampuan setiap hambaNya.

7.     “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Q.S. Al-Baqarah: 286)

Kesenangan Di sebalik Musibah

     Usahlah bimbang apabila ditimpa musibah kerana di sebalik musibah itu ada hikmah dan mungkin nikmat yang lebih banyak bakal kita kecapi.

8.     “Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan.” (Q.S. Al-Insyirah: 5-6)

Penawar Bagi Ujian

      Allah SWT menyukai orang yang sabar dan menjaga solatnya. Dua amalan ini merupakan perawat yang paling mujarab jika kita ditimpa ujian.

9.     “Wahai orang-orang yang beriman mintalah pertolongan melalui Sabar dan Shalat, sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar. Dan benar-benar akan Kami uji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, dan kekurangan buah-buahan, dan berilah kabar gembira bagi orang-orang yang sabar, (yaitu) yang apabila mereka tertimpa musibah mereka mengatakan “Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya kami kembali”(Q.S. Al-Baqarah: 155-156)

Taubat Segera

    Jika kita melakukan kesalahan, jangan ditunggu-tunggu lagi. Bersegeralah memohon ampun dan bertaubat kepada Allah SWT kerana Dia Maha Pengampun.

10.  “Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan yang hingga apabila datang ajal seseorang di antara mereka, barulah ia mengatakan: Sesungguhnya saya bertaubat sekarang. Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih.” (Q.S. An-Nisa: 17-18)

Takwa Adalah Penyelamat

      Dalam setiap perkara atau situasi yang kita alami hendaklah kita bertakwa kepada Allah SWT kerana ia akan menyelamatkan kita.

11.  “Barang siapa bertakwa kepada Allah maka Dia akan menjadikan jalan keluar baginya, dan memberinya rizki dari jalan yang tidak ia sangka, dan barang siapa yang bertawakkal kepada Allah maka cukuplah Allah baginya, Sesungguhnya Allah melaksanakan kehendak-Nya, Dia telah menjadikan untuk setiap sesuatu kadarnya” (Q.S. Ath-Thalaq: 2-3)

Semoga 11 Ayat Motivasi Dari Al-Quran ini dapat memberi kelebihan kepada kita semua. Ayat-Ayat Al-Quran juga turut memberi inspirasi kepada kita.

28 Komentar untuk "11 Ayat Motivasi Dari Al-Quran"

Semestinya dalam al-Quran penuh dengan pengisian yang banyak memotivasikan diri kita untuk hidup di dunia ^^

sy rasa mahu belajar masuk kelas mengaji lagi rasa itu lbih bagus beljar lebih dr 2 ke 4 kli tak mengapakan sunggupun kita sblum ni dah katam al quran

kita makin moden makin kita lupa apa itu isi dlm kalam Allah. Hakikatnya kita byk ikut undang2 sendri tu sb cam2 perkara terjadi yang kira tidak masuk di akal pun boleh terjadi.

betul kata suri...saya amat bersetuju

Proses menuntut ilmu takkan habis selagi kita bernyawa

terima kasih dengan entri yang bermanfaat ini.. ^^

Kurang lengkap sob .Tp bgus ini berguna bwt pencerahan

Terima kasih deden arya purnama dan ikhmal, memang tidak berapa lengkap.hanya sebahagian sahaja yang saya jumpa buat masa ini.

Baik sobat. In Sha Allah, di lain masa saya coba

Betul tu...sepatutnya kita kena rapat ketat-ketat dengan Al-Quran

Tlg dilihat lagi poin 9. Cba dicek ayat alqur'an nya pak. Maaf

Subhanallah, cukuplah Allah yang menjadi penolong setiap hambaNya.

Terima kasih atas pencerahannya..

Terima kasih atas pencerahannya

assalamualaikum, saya ambil 1 dari ayatnya untuk di share. Mohon halalkan.

Sangat menginspirasi banget bagi saya

Sangat menyentuh thanks banget

Back To Top