Hari Ini Sudah Berselawat

5 Langkah Mengatasi Masalah Buli

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera


Setelah menonton video kes buli di sekolah yang berlaku baru-baru ini, saya berasa bimbang dan sedih mengenangkan nasib anak saya dan masyarakat kita.


Kita memang tidak boleh berhenti berdoa agar Anak Pintar Cerdas dapat dilahirkan.


Gambar contoh pelajar dibuli

Meskipun pelajar-pelajar yang terlibat dalam kes tersebut telahpun ditangkap, adakah kita sebagai masyarakat Malaysia hanya menjadikan kes ini sebagai bahan berita?

Saya membangkitkan soalan ini kerana kejadian buli di sekolah ini semakin menjadi-jadi dan boleh  diumpamakan sebagai penyakit berjangkit yang menular ke seluruh negara.

Oleh yang demikian, kita perlu berusaha mengembling tenaga dalam mengetasi masalah ini sedaya yang mungkin.

Di bawah ini saya senaraikan 5 Langkah Mengatasi Masalah Buli yang boleh digunapakai sebagai petunjuk atau panduan untuk mengatasi masalah buli.

5 Langkah Mengatasi Masalah Buli


  • Pendidikan Agama
Langkah paling penting dalam membendung masalah buli ini adalah dengan pendidikan agama. Agama Islam yang telah sempurna menyediakan peraturan dan panduan yang lengkap untuk manusia menjalani hidup dengan penuh bernilai.


  • Peranan Media
Media massa sama ada elektronik dan cetak seharusnya memainkan peranan yang sepatutnya kerana media merupakan alat yang cukup berkesan dalam mempengaruhi tindakan manusia. Sepatutnya pihak media tidak menayangkan program yang berunsurkan jenayah dalam masyarakat.

  • Penguatkuasaan Peraturan
Peraturan-peraturan yang telah ditetapkan perlu dikuat-kuasakan supaya para pelajar lebih patuh dan akur dengan peraturan yang ditetapkan.

  • Poster
Poster-poster berkenaan kes buli perlu disebarkan secara meluas agar kefahaman masyarakat tentang masalah ini meningkat.

  • Badan Kerajaan dan Bukan Kerajaan (NGO)
Pihak kerajaan dan bukan kerajaan (NGO) perlu memperbanyakkan aktiviti-aktiviti yang dapat memberi penjelasan secara mendalam tentang isu ini ke dalam masyarakat.


Semoga kita dapat mendidik anak kita menjadi Anak Pintar Cerdas dan Allah SWT menjaga keamanan negara kita.

Tag : isu semasa
24 Komentar untuk "5 Langkah Mengatasi Masalah Buli"

banyak filem sekarang ni menunjukkan unsur ganas.. hal ini juga perlu dikaji semula..

Saya amat setuju sangat dengan pandagan Aiza. Kalau kita tengok kurang filem yang berunsur inspirasi diterbitkan dalam negara kita

Murid sekarang tidak takut dengan undang-undang..mungkin dan kena sekali baru dia tahu..

Kl gangster filem ganas x boleh telecast tolong ambil tahu Lembaga Filem Negara. Pls

Kl gangster filem ganas x boleh telecast tolong ambil tahu Lembaga Filem Negara. Pls

Terima kasih atas sharing atau pendapat anda mengenai langkah-langkah mengatasi kes buli di Sekolah. Ia sangat membantu saya dalam kerja tugasan saya.

Terima kasih atas pendapat kamu semua. Ia sangat membantu dalam tugasan saya.

Terima kasih atas sharing atau pendapat anda mengenai langkah-langkah mengatasi kes buli di Sekolah. Ia sangat membantu saya dalam kerja tugasan saya.

Menarik sungguh point yg diberi...terima kasih kerana berkongsi maklumat ini😀😀

Back To Top