Jom Kita Berselawat

5 Ayat Inspirasi Dari Al-Quran

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera

Alangkah bahagianya kita kerana terpilih menjadi umat Nabi Muhammad SAW, penghulu segala Nabi. 

Biarpun Nabi Muhammad SAW telah berpindah ke alam lain, namun Baginda telah meninggalkan kita satu panduan yang tidak akan menyesatkan jika kita patuhi segala isi kandungannya.

Panduan yang dimaksudkan adalah Al-Quran. Ia merupakan anugerah Allah SWT yang sentiasa terjaga sehingga hari akhirat.  

Al-Quran

Di dalamnya terkandung segala panduan yang bermanfaat untuk kita patuhi tanpa ragu-ragu dan was-was.

Sebelum ini saya pernah post entri tentang 11 Ayat Motivasi Dari Al-Quran. Hari ini pula saya ingin kongsikan 5 Ayat Inspirasi Dari Al-Quran yang boleh kita jadikan panduan dan iktibar.

5 Ayat Inspirasi Dari Al-Quran

Mengubah Diri


Agar hidup kita berjaya di dunia dan akhirat kita perlu berubah atau berhijrah. Sebagai contoh kita mesti berubah daripada berperangai yang buruk kepada baik. Kita juga harus berubah dari bersikap baik kepada yang lebih baik.

“bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merubah Keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, Maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia”.

(Al Qur’an S 13: Ar-Ra’d – 11)

Mencari Ketenangan Hati


Tiada jalan lain untuk kita mencari ketenangan hati melainkan dengan mengingati Allah SWT. Dialah pemilik hati kita.

“ (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram”.

(Al Qur’an S 13: Ar-Ra’d – 28)

Mematuhi Perintah Allah SWT 


Sebagai hambaNya, kita wajib mematuhi peraturan dan meninggalkan larangan Allah SWT. Agama Islam yang Allah SWT anugerahkan kepada kita adalah penyelamat di dunia dan akhirat.

“(Penghuni Neraka yaitu) orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan kehidupan dunia telah menipu mereka.” Maka pada hari (kiamat) ini, Kami melupakan mereka sebagaimana mereka melupakan Pertemuan mereka dengan hari ini, dan (sebagaimana) mereka selalu mengingkari ayat-ayat kami”.
(Al Qur’an S 7: Al A’raaf– 28)

Jangan Ingkari Peringatan Allah


Allah SWT menghantar Rasulullah SAW untuk menyebarkan wahyuNya sebagai peringatan dan panduan hidup kita. Kalau kita tidak mengambil iktibar terhadap peringatan yang dirakamkan di dalam Al-Quran, maka kita merupakan orang yang paling buruk di sisi Allah SWT.

“Sesungguhnya binatang (makhluk) yang seburuk-buruknya pada sisi Allah ialah; orang-orang yang pekak dan tuli yang tidak mengerti apa-apapun”.
(Al Qur’an S 8. Al Anfaal – 22)

Hanya Allah Penunjuk Jalan Yang Benar


Dalam menjalani kehidupan di dunia kita kita sering diuji dengan pelbagai pengaruh yang boleh menyesatkan. Sedangkah pengaruh-pengaruh itu kebanyakkannya adalah dusta dan menyesatkan.

“dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)”.

(Al Qur’an S 6. Al An’am – 116)
Semoga  5 Ayat Inspirasi Dari Al-Quran ini bermanfaat untuk kita. Sesiapa yang mampu menghayati peringatan dari Al-Quran, sesungguhnya dia berjaya memperolehi nikmat dan Rezeki  yang tidak ternilai. 


0 Komentar untuk "5 Ayat Inspirasi Dari Al-Quran"

Back To Top