Jom Kita Berselawat

Spiritual Intelligence (Kecerdasan Spiritual)

Kecerdasan spiritual adalah istilah yang digunakan untuk melihat set kecenderungan yang terdiri daripada: persepsi, intuisi, kognisi, dll, yang berkaitan dengan kerohanian dan / atau keagamaan terutama modal rohani.
Kecerdasan ini dipelopori oleh Zohar and Marshall. Zohar mengatakan:
"Kecerdasan ini membuat kita kuat, memberi kita integriti . Ini adalah kecerdasan jiwa, kecerdasan diri yang mendalam. Ini adalah kecerdasan yang kita mengajukan soalan-soalan mendasar tentang diri."
Model dan definisi tentang kecerdasan spiritual ialah mengenalpasti kecenderungan tertentu, ketinggian dan kapasiti persepsi manusia, intuisi dan kognisi.
Kecerdasan ini diaggap sebagai kecerdasan tahap tinggi kerana menyentuh aspek kejiwaan manusia yang tidak dapat dilihat secara zahir.
Perkara utama dalam kecerdasan spiritual (SQ) dan konsep modal rohani ialah:
  • Spiritual intelligence (SQ) adalah kecerdasan yang kita akses maksud paling dalam dalam diri, tujuan, dan motivasi tertinggi
  • Modal spiritual mencerminkan apa seorang individu atau sebuah organisasi yang anda ada, percaya pada cita-cita anda, dan mengambil tanggung jawab.
  • SQ, modal spiritual, dan kemapanan yang berkaitan.
  • SQ rasa makna, nilai, dan tujuan menghasilkan modal rohani. Modal rohani mempunyai kekayaan makna, nilai-nilai dan motivasi yang lebih tinggi diperlukan untuk berterusan dalam masyarakat.

Sumber:

wikipedia

1 Komentar untuk "Spiritual Intelligence (Kecerdasan Spiritual)"

It's remarkable in favor of me to have a site, which is beneficial for my know-how. thanks admin

my web blog: Learn More Here

Back To Top