Hari Ini Sudah Berselawat

Gambaran Tentang Kecerdasan Pelbagai

Teori kecerdasan pelbagai menunjukkan bahawa ada beberapa bentuk kecerdasan berbeza yang mana setiap individu memilikinya dalam berbagai peringkat. Oleh yang memploposi bidang ini ialah Dr Howerd Gardner dan beliau mencadangkan tujuh bentuk utama:
  • linguistik,
  • muzikal,
  • logis-matematis,
  • spasial, tubuh-kinestetik,
  • intrapersonal (misalnya, wawasan, metacognition) dan
  • interpersonal (misalnya, kemahiran sosial).
Menurut Gardner, implikasi daripada teori ini adalah bahawa belajar / mengajar harus berfokus pada kecerdasan tertentu dari setiap orang. Sebagai contoh, jika seorang individu memiliki spasial yang kuat atau kecerdasan musikal, mereka perlu didorong untuk mengembangkan kemampuan-kemampuan ini. Gardner menunjukkan bahawa kecerdasan yang berbeza tidak hanya mewakili kandungan yang berbeza domain tetapi juga kajian modalitas. Implikasi lebih lanjut daripada teori ini adalah bahawa penilaian harus mengukur kemampuan semua bentuk kecerdasan, bukan hanya linguistik dan logik-matematik. Gardner juga menekankan konteks budaya kecerdasan berganda.
Setiap budaya cenderung untuk menekankan kecerdasan tertentu. Sebagai contoh, Gardner (1983) membahas kemampuan spasial yang tinggi daripada orang-orang daripada Puluwat Kepulauan Caroline, yang menggunakan kemahiran-kemahiran ini untuk menavigasi berkanu mereka di lautan. Gardner juga membahas keseimbangan kecerdasan personal yang diperlukan dalam masyarakat Jepun.
Sumber:
Gardner, H. (1983). Frames of Mind. New York: Basic Books.
0 Komentar untuk "Gambaran Tentang Kecerdasan Pelbagai"

Back To Top