Hari Ini Sudah Berselawat

Definisi Emotional Quotient (EQ)

Assalamualaikum WBT

Dalam dunia psikologi kajian tentang  Emotional Quotient (EQ) begitu banyak sekali. Kajian tentang hal ini telah lama di perluaskan sejak dahulu lagi.

Namun, apakah definisi  Emotional Quotient (EQ) yang sebenarnya? Saya membuat beberapa pembacaan dan mendapati banyak definisi  Emotional Quotient (EQ) yang telah diutarakan.




Entri kali ini saya akan kongsikan beberapa definisi  Emotional Quotient (EQ) yang memudahkan kita untuk mengenali dengan lebih jelas apa itu  Emotional Quotient (EQ).


Definisi Emotional Quotient (EQ) 


Merujuk kepada Definitions of Emotional intelligence on the Web:

Emotional Intelligence (EI), seringkali diukur sebagai Emotional Intelligence Quotient (EQ),. Ia adalah istilah yang menggambarkan kemampuan, keupayaan, kemahiran, atau (dalam kes ciri model EI) dianggap kemampuan diri, untuk mengenalpasti, menilai, dan mengelola emosi diri sendiri, orang lain, dan kumpulan-kumpulan ...

Kecerdasan emosional (EQ) adalah salah satu idea yang paling penting untuk memukul dunia perniagaan dalam beberapa tahun ini. Hal ini didasarkan kepada pemikiran bahawa kemampuan pengurus untuk memahami emosi mereka sendiri, dan orang-orang yang bekerja bersama mereka , merupakan kunci untuk pembangunan perniagaan yang lebih baik dan berprestasi.

Menurut Institute for Health and Human Potential:

Emotional Intelligence(EQ) menggambarkan kemampuan atau kapasiti untuk melihat, menilai, dan mengelola emosi diri sendiri dan orang lain. EQ kita, atau Emotional Quotient, adalah bagaimana seseorang mengukur Emotional Intelligence.

Emosi mempunyai potensi untuk mendapatkan cara yang paling penting tentang hubungan perniagaan dan peribadi. Menurut John Kotter dari Harvard Business School: "Kerana perubahan dalam perniagaan saat ini, sukar untuk menguruskan hubungan perniagaan sabotase lebih dari apa pun - itu bukan masalah strategi dalam kesulitan; itu adalah soalan tentang emosi.

Semoga definisi ini bermanfaat untuk kita semua.
4 Komentar untuk "Definisi Emotional Quotient (EQ) "

Hellο Theгe. I found your blοg using
msn. This іs an extremely wеll wrіtten аrticle.
Ι'll make sure to bookmark it and return to read more of your useful info. Thanks for the post. I will definitely comeback.

Also visit my website: visit the up coming webpage

I think the admin of this site is in fact ωoгking hard in supрort of hiѕ web site, because hеre еvеry ԁata iѕ
quаlіty based ѕtuff.

Mу web blog: http://kissenas.com/blogs/entry/cabo-vacation-packages

Have you ever thought about creating an e-book or guest
authoring on other sites? I have a blog centered on the
same topics you discuss and would really like to have you share some stories/information.
I know my audience would appreciate your work.
If you're even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

My homepage - resources

ӏ еnjoу lоoκing through an article that can maκe men аnd womеn think.

Аlso, thankѕ for pеrmitting me to сomment!


my blog ... More hints

Back To Top