Hari Ini Sudah Berselawat

Pelaksanaan Pembelajaran Masteri


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Gambar dari:Learning 4 today

Selamat Berpuasa..

Pelbagai strategi telah dicadangkan tokoh-tokoh dalam pembelajaran masteri dalam perlakasanaanya. Antaranya Model Pembelajaran Masteri Block dan Anderson yang menyenaraikan sembilan proses iaitu (Ornstein dan Hunkins, 2004):
i. Clarify- Menjelaskan kepada pelajar apa yang mereka jangkakan untuk belajar.
ii. Inform-Mengajar pelajaran, bergantung kepada arahan keseluruhan
iii. Pretest-Memberi kuiz formatif terhadap asas tiada kesalahan, pelajar boleh memeriksa kuiz mereka sendiri.
iv. Group- Berdasarkan keputusan, bahagikan kepada kumpulan masteri dan kumpulan tidak masteri (80% boleh dianggap masteri).
v. Enrich and correct-Beri pengayaan pengajaran kepada kumpulan masteri dan pemulihan kepada kumpulan yang tidak masteri.
vi. Monitor-Pantau pergerakan pembelajaran pelajar; ubah masa guru dan beri sokongan untuk setiap kumpulan berdasarkan saiz dan juga persembahan.
vii. Posttest-Beri kuiz summative kepada kumpulan yang tidak masteri
viii. Assess performance-Sekurang-kurangnya 75% pelajar mencapai masteri dengan ujian sumatif.
ix. Reteach-Jika tidak, ulang proses bermula dengan pengayaan dan pemulihan pengajaran (belajar dalam kumpulan kecil, tutorial bersendirian, bahan pengajaran alternative, kerja rumah tambahan, membaca banyak bahan, praktikal dan latih tubi).
0 Komentar untuk "Pelaksanaan Pembelajaran Masteri"

Back To Top