Pelaksanaan Pembelajaran Masteri - Nota Mengajar Belajar

Hari Ini Sudah Berselawat

Pelaksanaan Pembelajaran Masteri


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Gambar dari:Learning 4 today

Selamat Berpuasa..

Pelbagai strategi telah dicadangkan tokoh-tokoh dalam pembelajaran masteri dalam perlakasanaanya. Antaranya Model Pembelajaran Masteri Block dan Anderson yang menyenaraikan sembilan proses iaitu (Ornstein dan Hunkins, 2004):
i. Clarify- Menjelaskan kepada pelajar apa yang mereka jangkakan untuk belajar.
ii. Inform-Mengajar pelajaran, bergantung kepada arahan keseluruhan
iii. Pretest-Memberi kuiz formatif terhadap asas tiada kesalahan, pelajar boleh memeriksa kuiz mereka sendiri.
iv. Group- Berdasarkan keputusan, bahagikan kepada kumpulan masteri dan kumpulan tidak masteri (80% boleh dianggap masteri).
v. Enrich and correct-Beri pengayaan pengajaran kepada kumpulan masteri dan pemulihan kepada kumpulan yang tidak masteri.
vi. Monitor-Pantau pergerakan pembelajaran pelajar; ubah masa guru dan beri sokongan untuk setiap kumpulan berdasarkan saiz dan juga persembahan.
vii. Posttest-Beri kuiz summative kepada kumpulan yang tidak masteri
viii. Assess performance-Sekurang-kurangnya 75% pelajar mencapai masteri dengan ujian sumatif.
ix. Reteach-Jika tidak, ulang proses bermula dengan pengayaan dan pemulihan pengajaran (belajar dalam kumpulan kecil, tutorial bersendirian, bahan pengajaran alternative, kerja rumah tambahan, membaca banyak bahan, praktikal dan latih tubi).

Related Post:

0 Komentar untuk "Pelaksanaan Pembelajaran Masteri"

Back To Top