Hari Ini Sudah Berselawat

Cara Pantas Kuasai Bahasa Inggeris Bagi Yang Baru Belajar

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera

Ya, memang kita tidak boleh nafikan bahawa Bahasa Inggeris merupakan bahasa Internasional yang paling banyak digunakan oleh negara di dunia, terutama negara di benua Amerika dan Eropah. 


Cara Belajar Bahasa Inggeris Sendiri Tanpa Mengikuti Sebarang Kursusbelajar bahasa inggeris cara belajar bahasa inggeris belajar bahasa english contoh resume kerja kerajaan resume kerja kerajaan belajar english belajar bahasa inggeris perbualan cara mudah belajar bahasa inggeris belajar bahasa inggeris online contoh resume ringkas dan padat contoh buat resume buat resume belajar bahasa inggeris dengan mudah cara buat resume kerja kelas belajar bahasa inggeris belajar bahasa inggeris mudah mari belajar bahasa inggeris belajar bahasa english dengan cepat cara belajar bahasa english belajar bahasa inggeris untuk kanak kanak belajar bercakap bahasa inggeris belajar bahasa inggeris secara online cara cara belajar bahasa inggeris belajar grammar bahasa inggeris belajar bahasa english dalam bahasa melayu cara belajar english panduan membuat resume cara membuat resume kerja kerajaan jom belajar bahasa inggeris contoh buat resume kerja teknik belajar bahasa inggeris cara buat resume kerja kerajaan cara cepat belajar bahasa inggeris tips belajar bahasa inggeris belajar cakap bahasa inggeris contoh resume kerja english belajar bahasa inggeris dengan mudah dan cepat buku belajar bahasa inggeris buat resume kerja belajar english mudah tips mudah belajar perbualan bahasa inggris belajar english cepat pembelajaran bahasa inggeris nak belajar bahasa inggeris teknik belajar yg berkesan contoh membuat resume kerja contoh resum petua belajar berkesan resume kerja contoh tempat belajar bahasa inggeris tip belajar bahasa inggeris youtube belajar bahasa inggeris belajar bahasa inggeris kanak-kanak pusat belajar bahasa inggeris belajar bahasa english mudah belajar asas bahasa inggeris belajar sebutan bahasa inggeris belajar bahasa inggeris dengan cepat tip-tip belajar yang berkesan panduan belajar video belajar bahasa inggeris kepentingan belajar bahasa inggeris panduan belajar bahasa inggeris mudah belajar english mudah berlajar bahasa inggeris cara mudah buat resume resume contoh kerja balajar bahasa inggeris belajar bahasa inggeris percuma belajar bahasa english dengan mudah dan cepat
Do you speak English?
Di negara kita bahasa Inggeris merupakan bahasa penting bagi pelajar-pelajar sekolah kerana mata pelajaran matematik dan sains sudah menggunakan bahasa Inggeris.

Baca juga --->>> Buku Kuasai Bahasa Inggeris

Apatah lagi di peringkat yang lebih tinggi sama ada di Institut pengajian tinggi awam (IPTA) mahupun Institut pengajian tinggi swasta (IPTS).

Malahan dalam kehidupan harian juga banyak perkara yang menggunakan bahasa Inggeris. Contohnya, bahasa dalam komputer dan smartphone adalah bahasa Inggeris.

Kalau kita dapat kuasai bahasa Inggeris memang satu kelebihan yang penting untuk kita. Antaranya, 

  1. boleh baca buku bahasa Inggeris dengan mudah,
  2. boleh bercakap dengan orang Inggeris degan senang
  3. boleh melancong ke luar negara tanpa bimbang masalah bahasa
  4. dan banyak lagi

Jika anda berniat untuk belajar bahasa Inggeris, mari saya kongsikan dengan anda beberapa Cara Pantas Kuasai Bahasa Inggeris Bagi Yang Baru Belajar.

Cara Pantas Kuasai Bahasa Inggeris Bagi Yang Baru Belajar


1. Menonton movie dalam Bahasa Inggeris


Boleh kata setiap hari TV menyiarkan movie dalam Bahasa Inggeris.

Anda boleh memanfaatkannya sebagai media pembelajaran dalam Bahasa Inggeris. 

Menonton movie memang menyeronokkan bukan? Jadi, sambil berhibur anda dapat belajar kata-kata yang diucapkan dengan melihat maksud yang ditunjukkan dalam sari kata

Sedikit demi sedikit Anda mendapat banyak kosakata, mengetahui pengucapan, dan maksud dari kata-katanya.

2. Mendengarkan rakaman dalam Bahasa Inggeris


Bahasa Inggeris bukan bahasa yang sering kita tuturkan, kadang-kadang cara sebutan bagi sesuatu perkataan memang sukar disebut.

Jadi, untuk memahirkan sebutan yang betul, anda boleh mendengar rakaman berbentuk ucapan atau lagu bahasa Inggeris yang mudah untuk anda faham.

3. Membaca dan menulis ayat-ayat dalam Bahasa Inggeris


Membaca dan menulis dalam bahasa Inggris merupakan aktiviti berkesan dalam belajar Bahasa Inggeris.

Oleh itu, penting bagi anda untuk biasakan membaca dan menulis tulisan berbahasa Inggeris bukan hanya buku, al-Quran atau artikel. 

Setiap produk yang menggunakan bahasa Inggeris boleh dimanfaatkan untuk melatih memahami penulisan dan pengucapan dalam bahasa Inggeris.

Saya amat galakkan anda menggunakan  Buku Kuasai Bahasa Inggeris sebagai rujukan untuk anda yang masih baru dalam bahasa Inggeris.

4. Mencari kosakata (vocabulary) Bahasa Inggeris


Vocabulary umpama duit atau modal. Semakin banyak anda menguasai vocabulary, semakin mundah untuk anda bercakap atau menulis dalam Bahasa Inggeris.

Usahakanlah setiap kali melihat atau mendengar sebuah kata atau perkataan yang anda tidak faham maksudnya dan segera ditulis dan kemudian mencari maksud kata-kata tersebut.

5.Bercakap dengan rakan-rakan menggunakan Bahasa Inggeris


Cuba dapatkan rakan yang mahir berbahasa Inggeris untuk berlatih bercakap dengannya. 

Secara tidak langsung, anda boleh belajar banyak perkara dalam bahasa Inggeris dengannya.

Belajar bersama adalah suatu perkara yang menyeronokkan dan boleh membuat kita lebih bersemangat.

6. Menggunakan Bahasa Inggeris dalam pelbagai aktiviti


Cubalah untuk menulis segala kegiatan dalam buku harian atau diari dalam bahasa Inggeris. 

Hal ini dapat membuat Anda merasa lebih selesa kerana dapat menuliskan perkataan bahasa Inggeris mengikut keinginan dan pemahaman Anda sendiri. 

Lama-kelamaan, anda boleh tambah kemampuan menggunakan bahasa Inggeris dalam pelbagai aktiviti.

7. Internet


Gunakanlah kemudahan yang ada di internet sebagai rakan terbaik Anda. 

Di dunia internet banyak sekali rujukan yang boleh menjadi sumber pengetahuan bahasa Inggeris.

Umpamanya, bahan bacaan dalam bahasa Inggeris, rakaman suara, dan buku e-book bahasa Inggeris yang boleh membantu Anda mengenali kata, maksud dan sekaligus cara menyebutnya.

Cara Pantas Kuasai Bahasa Inggeris Bagi Yang Baru Belajar yang boleh Anda lakukan atau praktiskan dalam kehidupan sehari-hari Anda. 

Semoga artikel yang singkat ini dapat bermanfaat bagi Anda yang sedang mempelajari bahasa internasional ini.

Dapatkan sekarang --->>> Buku Kuasa Bahasa Inggeris
0 Komentar untuk "Cara Pantas Kuasai Bahasa Inggeris Bagi Yang Baru Belajar"

Back To Top