Hari Ini Sudah Berselawat

Aplikasi Untuk Kesejahteraan Rakyat

Assalamualaikum

Telah banyak perkara yang kerajaan bangunkan aplikasi teknologi untuk kesejahteraan rakyat Malaysia. Setakat ini terdapat Empat Aplikasi Untuk Kesejahteraan Rakyat.

Empat Aplikasi Untuk Kesejahteraan Rakyat tersebut adalah 
  1. Sekolah Bestari
  2. Telekesihatan
  3. e-petrol
  4. Pendaftaran

Penjelasan secara terperinci boleh dirujuk di bawah ini.


Aplikasi Untuk Kesejahteraan Rakyat


Ketika Koridor Raya Multimedia (MSC) Malaysia dilancarkan, ramai daripada kita tertanya-tanya, apakah matlamat di sebalik projek tersebut ketika majoritri rakyat Malaysia masih agak asing dengan teknologi maklumat (IT). MSC dilancarkan pada 1996 dengan tujuh aplikasi perdana MSC iaitu aplikasi web pembuatan sedunia, pusat pemasaran tanpa sempadan, kerajaan elektronik, kad pelbagai guna, sekolah bestari, teleperubatan dan gugusan penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Setelah 12 tahun dilancarkan, projek perdana tersebut boleh dibanggakan kerana melakukan transformasi dalam penggunaan IT dan memberi kemudahan kepada rakyat.

Beralih daripada pengurusan secara konvensional, MSC Malaysia adalah faktor utama kejayaan tersebut apabila sistem perkhidmatan kerajaan dan swasta kini boleh dinikmati secara elektronik.

Kad pintar pelbagai guna atau MyKad misalnya, adalah lambang kejayaan MSC Malaysia yang bukan sahaja berfungsi sebagai kad pengenalan tetapi memiliki banyak kegunaan yang berkaitan dengan urusan kerajaan, menawarkan perkhidmatan tanpa kertas, serta penyimpanan maklumat serta pelbagai aplikasi lain.

Dengan sekeping cip yang terkandung di dalamnya, pelbagai maklumat peribadi, maklumat kesihatan, lesen memandu dan pasport pemiliknya boleh diakses dengan mudah. Menerusi Kiosk pembaharuan passport (KiPPas) misalnya, pemilik pasport boleh memperbaharui pasport mereka dalam masa sehari sahaja.

Selain itu, MyKad juga berfungsi sebagai kad transit, infrastruktur kekunci awam (PKI) iatu sebagai sijil digital yang boleh digunakan dalam e-dagang, penggunaan tunai MEPS, Touch n Go, mesin ATM dan banyak lagi.

MEPS Cash ialah wang tunai elektronik yang boleh dimuatkan dalam kad ATM berasaskan cip yang dikeluarkan oleh institusi kewangan yang terlibat dalam skim tersebut.

Malah MyKad boleh digunakan untuk golongan petani dan nelayan seperti e-pasar tani bagi membuktikan teknologi yang dibawa kad tersebut memberi manfaatkan kepada semua golongan.

Sekolah Bestari

Inisiatif ini dilancarkan pada 1997 sebagai satu daripada tujuh aplikasi MSC Malaysia. Banyak kejayaan telah dicapai sejak projek perintis dilancarkan dengan pemilihan 88 buah sekolah dengan kerjasama Kementerian Pelajaran.

Sekolah yang terpilih dilengkapi dengan prasaran IT bagi membolehkan pembelajaran dilaksanakan dengan lebih berkualiti menggunakan kemudahan tersebut serta dihubungkan dengan rangkaian jalur lebar.

Makmal komputer berskala besar juga disediakan, manakala SchoolNet diperkenalkan bagi merapatkan jurang digital antara sekolah bandar dan laur bandar.

Telekesihatan

Pengurusan kesihatan termasuk kaedah rawatan, penyimpanan data pesakit dan sistem kemasukan wad juga menggunakan kemudahan ICT.

Malah dengan adanya kemudahan ini, doktor boleh memberi cadangan rawatan tanpa berada di hospital.

Antara sistem yang ada setakat ini ialah eTHIS iaitu Sistem Informasi Hospital Menyeluruh yang diperkenalkan oleh Kompakar eHelath Sdn. Bhd. dan Universiti Kebangsaan Malaysia memperkenalkan Sistem Enterprise Penjagaan Hospital atau C-Hets. Sistem ini membolehkan pelbagai urusan dilaksanakan secara dalam talian (on line).

Ia antaranya melibatkan perkeranian, penyimpanan data maklumat pesakit, temu janji dengan doktor, pembedahan dan mengenal pasti lokasi pesakit dalam wad atau sekiranya berpindah ke hospital lain.

e-petrol

Ia antara contoh kemudahan bagaimana kawalan subsidi petrol dapat dilakukan menggunakan hanya MyKad sebagai dokumen. Penggunaan MyKad ialah kerana semua rakyat memilikinya dan mempunyai data peribadi sebagai rekod semasa berurusan.

Syarikat e-Petrol Sytem Sdn. Bhd. yang menawarkan perkhidmatan ini akan meletakkan kiosk mereka di stesen-stesen minyak dan boleh membayar terus tanpa menggunakan wang tunai.
MyKad yang perlu diaktifkan dengan mendaftarkan mereka menerusi kiosk dan disahkan dengan cap jari pengguna.

MyKad itu akan dihubungkan dengan mana-mana bank yang pengguna mempunyai akaun dan membayar harga minyak yang diisi.

Konsep ini memudahkan lebih selamat, mampu mengelak penyeludupan dan membantu kerajaan menyusun semula pemberian subsidi kepada rakyat.

Sekiranya, kerajaan mengumumkan penstrukturan subsidi tersebut, ePetrol akan bekerjasama dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk mengenal pasti pendapatan dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi mengetahui jumlah kenderaan yang dimiliki pengguna.

Pendaftaran

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) pula telah memperkenalkan e-pasar tani@FAMA yang boleh digunakan untuk merekodkan data dan maklumat peserta pasar tani di seluruh negara. Mereka hanya didaftarkan menggunakan MyKad, semudah dan pantas menggunakan teknologi elektronik.

Selain, kemudahan-kemudahan tersebut., banyak lagi manfaat yang dinikmati oleh rakyat negara ini selepas mereka sedar kepentingan IT dalam kehidupan.

Malah, nelayan di laut boleh mendapatkan maklumat menggunakan kemudahan telefon bimbit mereka untuk mengenal pasti kedudukan ikan.

Pengguna kenderaan pula boleh menyemak status kesalahan lalu lintas dan membayar saman kepada pihak polis tanpa perlu datang ke balai.

Dengan adanya kemudahan IT juga, produk keluaran kampung dan industri asas tani boleh dipasarkan menggunakan Internet dan menjanjikan pulangan menguntungkan tanpa perlu mengeluarkan peluh.

Jika satu ketika, seorang penjual taugeh terpaksa memikul bakul yang menggunakan gandar untuk menjual sayurannya, berpuluh tahun kemudian, dengan hanya menggunakan jari di depan komputer, dia hanya melayan tempahan sambil minum kopi.

Kemudahan-kemudahan seperti ini tidak datang sekelip mata, sebaliknya inisiatif kerajaan mewujudkan MSC Malaysia jelas membawa satu transformasi daripada era tradisional kepada komunikasi ICT.

Kongres Teknologi Maklumat Sedunia (WCIT 2008) yang membawa teknologi dan budaya ICT ke negara dari 18 hingga 22 Mei jelas memberi satu gambaran bahawa dengan adanya kemudahan tersebut, manusia boleh berkomunikasi secara maya tanpa bersua muka tetapi lebih mudah, pantas dan menjimatkan.

Sumber: http://www.ipislam.edu.my/index.php/artikel/read/25/Aplikasi-untuk-kesejahteraan-rakyat
0 Komentar untuk "Aplikasi Untuk Kesejahteraan Rakyat"

Back To Top