Hari Ini Sudah Berselawat

Mahasiswa Terpaksa Ikat Perut Kerana GST - Ini Penyelesaiannya

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera

Anda faham apa itu GST?

Secara ringkasnya GST adalah Cukai Barangan dan Perkhidmatan. Sebanyak 6% cukai dikenakan kepada setiap barangan dan juga perkhidmatan.

gst di malaysia gst malaysia 2014 apakah itu gst what is gst in malaysia maksud gst malaysia apa maksud gst apa gst jabatan kastam gst apakah maksud gst gst kastam diraja malaysia maksud cukai gst gst registration in malaysia barang gst jabatan kastam diraja malaysia gst gst jabatan kastam gst maksud cukai gst kastam barang yang dikenakan cukai gst cukai perkhidmatan gst
GST untuk semua


Macam-macam cerita yang saya dengar selapas pelaksanaan GST ini.

Sebab itu tidak hairanlah ramai yang merungut dan ada golongan yang terpaksa ikat perut kerana harga makanan naik mendadak.

Betulkah apa yang saya cakapkan ni?

Kalau anda tidak percaya cuba anda baca keratan akhbar dari Sinar Online di bawah.

Ini adalah tentang Mahasiswa Terpaksa Ikat Perut Kerana GST dan dalam entri kali ini saya ingin cadangkan beberapa kaedah penyelesaian menghadapi GST.


gst di malaysia gst malaysia 2014 apakah itu gst what is gst in malaysia maksud gst malaysia apa maksud gst apa gst jabatan kastam gst apakah maksud gst gst kastam diraja malaysia maksud cukai gst gst registration in malaysia barang gst jabatan kastam diraja malaysia gst gst jabatan kastam gst maksud cukai gst kastam barang yang dikenakan cukai gst cukai perkhidmatan gst
GST untuk kita

Mahasiswa Terpaksa Ikat Perut Kerana GST - Ini Penyelesaiannya


Hari ini dalam akhbar Sinar Harian Online ada diceritakan luahan pelajar

“Kami terpaksa ikat perut,” itu antara luahan mahasiswa universiti selepas pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) mulai satu April lalu.

Menurut seorang pelajar yang kini menuntut di sebuah universiti di Selangor, Mohd Fahmi bin Ahmad, 24, berkata, dia terpaksa ikat perut kerana harga makanan di kafe tempat penginapannya naik mendadak.

“Baru-baru ini saya makan malam di kafe, apa yang mengejutkan saya harga sepinggan nasi lauk seketul ayam, telur dan air limau ais berharga RM8.50.

“Harga itu saya rasa sangat melampau, sepatutnya harga makanan di kafe tidak perlulah setinggi itu, kami hanya pelajar, yang hanya mengharapkan bantuan PTPTN dan ibu bapa,” katanya kepada Sinar Online.

Dek kerana itu, katanya dia terpaksa berjimat kerana beliau bukanlah datang dari keluarga yang senang.

“Dulu boleh makan tiga kali sehari, tetapi memandangkan harga makanan sudah mahal saya makan sekali atau dua kali sehari.

“Kadang-kadang saya ‘terpaksa’ berpuasa kerana duit yang ada  perlu digunakan untuk membeli barang keperluan lain seperti buku, alat tulis dan kelengkapan diri yang lain,” katanya.

Sementara menurut Latiff Karim, 21, yang juga menuntut di universiti yang sama berkata, dia juga ‘mengalami nasib yang sama’ seperti rakannya itu.

“Saya juga terpaksa ‘ikat perut’, kerana tidak mahu menyusahkan keluarga untuk meminta wang lebih, mereka juga susah.

"Saya juga 'kurang makan'... selalu berpuasa sekarang... dan kalau hendak makan saya memilih menu ‘nasi bujang’ (nasi putih, telur dan sup kosong), sebab itu sahaja hidangan yang saya rasakan murah.

“Tinjauan saya juga mendapati harga kedai makanan ‘mamak’ yang ada di sekitar kawasan saya juga naik harga, dulu dalam RM7 saya boleh dapat tiga menu tetapi sekarang berkurang menjadi dua menu,” katanya.

Oleh itu jelasnya, dia akan membeli mi segera dan biskut bagi memastikan dia tidak kelaparan.

“Simpanan mi segera dan biskut sentiasa saya sediakan, nilai duit sekarang bukanlah besar,” katanya.

Sementara itu menurut pelajar swasta di Negeri Sembilan, Mohd Zulhelmi Zainal Abidin,24, dia juga sentiasa ‘beringat’ tentang GST.

“Walaupun harga makanan di tempat saya masih sama, tetapi saya perlu sentiasa beringat.

“Memang harga sama, tetapi peniaga makanan kurangkan dari segi kuantiti…kadang-kadang perlu juga ikat perut, sebab nak beli buku dan sebagainya,” katanya.

Manakala menurut  seorang lagi mahasiswa swasta di sekitar Selangor, Zainal Abidin Hanafi, 24, berkata, dia terpaksa bekerja bagi menampung perbelanjaannya di universiti.

“Belajar di bandar ini perlukan perbelanjaan besar, lagi-lagi selepas GST.

“Saya tidaklah sampai ‘ikat perut’ sebab saya bekerja, tetapi memang harga makanan naik selepas GST, dulu saya boleh dapatkan mee lauk ayam dalam harga RM3.50 namun selepas GST harga naik menjadi RM5,” katanya.

Cara Menghadapi GST


Mungkin ada banyak cara lagi untuk menghadapi GST tetapi kali ini saya kongsikan 2 cara untuk menghadapi GST:

#1. Sayangi Duit Anda


  • Cara menyayangi duit anda adalah dengan mengawal nafsu membeli.
  •  Anda hanya membeli barang-barang yang betul-betul penting sahaja
  •  Belanjalah mengkut kadar kemapuan
  • Berjimat lebih baik
  • Banyakkan menyimpan
  • Memasak memang terbaik
  • Jangan tambah hutang
  • Banyak lagi, kalau anda mahu tahu dengan lebih banyak boleh rujuk artikel GST sudah kena, apa perlu anda buat.

#2. Buat Kerja Di Rumah


  • Pekerjaan Di Rumah memang terbaik kerana anda tidak perlu keluarkan perbelanjaan kenderaan dan juga membeli makanan di luar rumah.
  • Anda hanya buat kerja di rumah
  • Lagipun, syaratnya tidak susah mana. Pelajar-pelajar, suri rumah, pengganggur ataupun pekerja juga boleh melakukkannya. Cuba anda baca di bawah ini.
Syarat Kelayakan:

    Boleh menulis, membaca dan faham B.Inggeris.
    Mengunakan komputer dan internet dengan baik.
    Mempunyai Komputer atau Laptop sendiri.
    Mempunyai akses ke talian internet di rumah.
    Berumur 18 tahun dan keatas.
Lain² Syarat:

    Mampu bekerja sendiri tanpa sebarang pengawasan.
    Berupaya memahami dan mengikuti arahan yang di beri.
    Bersedia untuk bekerja keras.
    Bermotivasi dan mahu belajar perkara baru.
    Mempunyai disiplin diri yang tinggi.

Apa pekerjaan yang perlu anda buat?


Merangkumi pelbagai bidang di antara yang memerlukan ramai tenaga kerja adalah admin support, data entry, virtual assistant, customer service, writing & blogging, translation, graphic design, advertising & marketing, web & mobile app development dan banyak lagi.

Hampir semua jenis pekerjaan yang boleh di lakukan mengunakan komputer dan di hantar menerusi internet ada dalam pasaran kerja. Ia terpulang kepada anda untuk memilih bidang mana yang sesuai untuk bekerja.

Baiklah, kalau anda betul-betul mahu menambah pendapatan dengan bekerja di rumah sila klik --->> Job Di Rumah.

InsyaAllah, pendapatan yang bakal anda perolehi dengan Job Di Rumah memang puas hati.

Cuma ia bergantung kepada anda bagaimana anda menguruskan duit hasil daripada Job Di Rumah.

Beli buku ini supaya senang belajar Bahasa Inggeris --->>> Buku Fizikal English Itu Mudah - Belajar Grammar English Dalam Bahasa Malaysia
Tag : GST, Job Di Rumah
2 Komentar untuk "Mahasiswa Terpaksa Ikat Perut Kerana GST - Ini Penyelesaiannya"

Back To Top