Hari Ini Sudah Berselawat

Soalan Yang Anda Ingin Tanya Tentang Program I Sina

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera 

Entri ini saya tujukan khas kepada ibu bapa, guru-guru dan sesiapa sahaja yang berminat mengajarkan anak atau murid belajar membaca dengan pantas.

Pernahkah anda mendengar teknik belajar membaca dengan Program Belajar Membaca i-SINA?

Kalau anda belum pernah dengar lagi, lebih anda ambil tahu sekarang. Kenapa ya?

belajar membaca teknik belajar berkesan belajar membaca alquran cara belajar berkesan cara membaca alquran mengajar anak membaca cara mengajar anak membaca dan menulis cara-cara belajar yang berkesan belajar membaca cepat cara mengajar anak teknik mengajar anak membaca cepat membaca cara cepat membaca kaedah cepat membaca cara pembelajaran yang berkesan cara belajar al quran kaedah belajar yang berkesan cara cepat membaca alquran teknik teknik belajar yang berkesan anak cepat membaca kaedah pembelajaran yang berkesan teknik cepat membaca cara belajar membaca cara belajar membaca alquran kaedah pembelajaran berkesan kaedah belajar berkesan cara mudah membaca belajar membaca alquran cepat cara mudah belajar membaca alquran teknik pembelajaran yang berkesan cara cara belajar berkesan cara belajar alquran tips mudah belajar cara cepat belajar alquran cara-cara mengajar anak membaca cara pembelajaran berkesan program cepat membaca tips mengajar anak membaca belajar alquran cepat cara mengajar anak membaca dengan mudah teknik mengajar membaca teknik belajar yg berkesan mengajar anak membaca dan menulis kaedah membaca al-quran cara mudah mengajar anak membaca pantas membaca tips mengajar anak membaca dan menulis bagaimana mengajar anak membaca panduan membaca alquran cepat belajar alquran tip mengajar anak membaca belajar alquran mudah teknik anak cepat membaca panduan belajar tips pembelajaran yang berkesan tip-tip belajar yang berkesan cara mudah belajar membaca cara cepat belajar membaca alquran cara cepat belajar membaca dan menulis cara belajar membaca cepat cara cepat belajar membaca
pelajar berjaya pandai membaca

Sebabnya, program ini sedang viral di negara kita. Cuba anda tengok keratan akhbar di bawah ini.

belajar membaca belajar membaca alquran mari belajar membaca belajar membaca suku kata belajar membaca abc belajar membaca cepat belajar membaca jawi belajar membaca iqra youtube belajar membaca belajar membaca muqaddam video belajar membaca belajar membaca bahasa melayu game belajar membaca cara belajar membaca belajar membaca al quran percuma belajar membaca quran cara mudah membaca mudah belajar cara mudah belajar membaca
Program I Sina Di akhbar

belajar membaca belajar membaca alquran mari belajar membaca belajar membaca suku kata belajar membaca abc belajar membaca cepat belajar membaca jawi belajar membaca iqra youtube belajar membaca belajar membaca muqaddam video belajar membaca belajar membaca bahasa melayu game belajar membaca cara belajar membaca belajar membaca al quran percuma belajar membaca quran cara mudah membaca mudah belajar cara mudah belajar membaca
Program I sina di Majalah

Ya, hari ini anda memang bernasib baik terjumpa artikel ini kerana saya akan terangkan kepada anda tentang Program Belajar Membaca i-SINA  ini.

Secara ringkasnya,

  1. Program Belajar Membaca i-SINA  adalah program yang disusun khas untuk memberikan pembelajaran secara menyeluruh kepada kanak-kanak supaya mereka dapat menguasai kemahiran membaca dengan cepat, mudah dan efektif. 
  2. Program Belajar Membaca i-SINA   ini menggunakan pendekatan yang diperkukuhkan supaya kanak-kanak lebih memahami konsep asas pembentukan gabungan bunyi huruf-huruf vokal dan konsonan, tanpa terikat dengan hafalan suku kata. Pada peringkat awal, kanak-kanak akan diajar bagaimana bunyi dibentuk apabila huruf-huruf digabungkan bersama.
  3. Program Belajar Membaca i-SINA  ini sesuai untuk ibubapa dan guru tadika atau sekolah yang inginkan sebuah program untuk mengajar membaca kepada majoriti kanak-kanak dengan berkesan.
  4. Program Belajar Membaca i-SINA  ini juga menjadikan kanak-kanak “suka” dan “mahu” terus membaca kerana mereka faham dan mampu mengikuti program mengikut kelajuan dan kemampuan mereka, tanpa sebarang paksaan dan hafalan yang membebankan.
  5. Program Belajar Membaca i-SINA  ini bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan kaedah fonetik dan menitikberatkan kefahaman kanak-kanak menerusi latihan-latihan dan arahan-arahan guru yang sistematik dan mudah. Ia mempercepatkan kanak-kanak untuk menguasai kemahiran membaca secara menyeluruh bukan setakat menghafal dan membaca suku kata mudah.

Jika anda mahu tahu dengan lebih dengan lebih lanjut info tentang program I sina ini boleh klik Program Belajar Membaca i-SINA  atau info Program I sina.

 

Soalan Yang Anda Ingin Tanya Tentang Program I Sina


#1. Pada umur berapakah yang paling baik untuk saya mula mengajar anak saya membaca?


Sekiranya anak anda sudah mempamerkan sifat-sifat ingin tahu dengan huruf-huruf yang biasa dilihatnya, atau buku-buku cerita yang anda belikan untuknya, maka pembelajaran sudahpun boleh dimulakan.

Syarat yang penting ialah anak anda boleh fokus dan mengikuti arahan-arahan yang anda berikan kepadanya.

Umur yang paling awal untuk memulakan pembelajaran ialah pada umur 3 setengah tahun.

#2. Saya tidak ada pengalaman mengajar, bolehkah saya mengajar anak saya sendiri?


Ya, sudah tentu anda boleh. Malah, ramai ibubapa yang telah berjaya mengajar anak mereka sendiri untuk menguasai kemahiran membaca sebelum anak-anak mereka melangkah ke tadika lagi.

Program iSINA dimuatkan dengan skrip mengajar dan setiap pembelajaran adalah mudah untuk diikuti.

#3. Perlukah anak saya mengenal semua huruf sebelum dia mula belajar membaca?


Tidak perlu. Dengan iSINA, anak anda tidak perlu mengenal huruf terlebih dahulu dan sudah boleh memulakan pembelajaran. Ini bermakna, anak anda boleh memulakan pembelajaran seawal umur 3 setengah tahun!

Tidakkah pada umur 3 atau 4 tahun terlalu awal untuk anak saya belajar membaca dan bukankah ini akan memberi tekanan kepadanya?

Pembelajaran dengan cara iSINA adalah mudah, cepat dan berkesan dan ianya dilakukan secara sedikit demi sedikit, tanpa sebarang tekanan kepada kanak-kanak walaupun pada umur yang kecil.

Kanak-kanak akan mengalami pengalaman belajar yang menyeronokkan tanpa bebanan menghafal bunyi suku kata yang mengelirukan.

#4. Berapa lamakah anak saya perlu mengikuti buku ini bagi membolehkannya menguasai kemahiran membaca?


Untuk anak-anak yang berumur 5 dan 6 tahun, kebiasaannya mereka boleh menguasai kemahiran membaca dalam jangka masa 3 hingga 6 bulan.

Namun bagi anak anak yang lebih kecil seperti 4 tahun, mereka biasanya akan memerlukan masa yang lebih lama iaitu antara 6 hingga 10 bulan.

#5. Apakah perbezaan iSINA dengan kaedah pembelajaran yang lain?


iSINA menekankan kefahaman kanak-kanak dalam membuat gabungan bunyi huruf dan tidak sama sekali memaksa kanak-kanak untuk menerima dan menghafal bunyi suku kata yang diajar.

Kanak-kanak akan diajar untuk menggabungkan bunyi fonetik setiap huruf untuk membentuk perkataan tidak kira bentuk sukukata yang terbina.

Dengan cara ini, kanak-kanak akan mudah membaca dan mampu membaca apa sahaja perkataan dan tidak terhad kepada suku kata mudah sahaja.

 

#6. Adakah Cara iSINA juga berkesan untuk murid-murid sekolah yang menghadapi masalah membaca?


Ya, cara pembelajaran iSINA juga berkesan kepada murid-murid yang menghadapi masalah membaca dan telah membantu beribu-ribu murid-murid sekolah rendah dan menengah untuk menguasai kemahiran membaca, termasuk murid-murid kelas pendidikan khas dan disleksia.

Walau bagaimanapun, sebelum pembelajaran bermula, murid perlu menjalani satu proses pemulihan

berstruktur dahulu untuk mendapat progres pembelajaran yang lebih baik. Dapatkan buku “iSINA : Proses Pemulihan Membaca dan Menulis.”

 

#7. Adakah program ini untuk kanak-kanak berbangsa Melayu sahaja?


Tidak, Bahasa Malaysia adalah Bahasa Kebangsaan kita. Oleh itu. semua bangsa perlu tahu membaca dan menulis dalam Bahasa Malaysia.

Program ini bertujuan untuk membantu anak-anak untuk menguasai kemahiran membaca dalam Bahasa Malaysia, sebagai langkah pertama dalam menguasai keseluruhan bahasa itu sendiri.
Itu sahajalah beberapa soalan yang anda mungkin ingin tahu tentang Program Belajar Membaca i-SINA.

Siapa yang tidak mahu anaknya suka belajar dan pantas membaca? Jadi, jangan tunggu lagi, klik banner di bawah ini.
mari membaca

Kalau anda ingin mengajar anak anda bahasa Inggeris dengan mudah, saya cadangkan anda guna buku ini. Klik --->>>Buku Fizikal English Itu Mudah - Belajar Grammar English Dalam Bahasa Malaysia
2 Komentar untuk "Soalan Yang Anda Ingin Tanya Tentang Program I Sina"

Back To Top