Hari Ini Sudah Berselawat

Faedah Makan

Kesan Positif


Sekiranya ahli-ahli keluarga dapat berkumpul bersama di meja makan dengan lebih kerap, anak-anak akan mendapat faedah.Contohnya dari segi peningkatan prestasi akademik dan harga diri.Perbualan di waktu makan juga dapat membantu memperkayakan perbendaharaan kata anak-anak.


Memupuk Komunikasi Positif

Masa yang dihabiskan bersama-sama keluarga senasa makan dapat mengukuhkan perhubungan sesama ahli keluarga. Ianya merupakan masa yang baik dan sesuai untuk memupuk komunikasi yang positif diantara ahli keluarga.Ahli keluarga juga boleh mengunakan waktu ini untuk bertukar-tukar fikiran, menyelesaikan masalah dan memahami antara satu sama lain. Waktu ini juga boleh digunakan oleh ibu bapa untuk mengetahui perkenbangan perbelajaran anak-anak dan menyusuli aktiviti-aktiviti mereka.

Memupuk Kasih Sayang

Ibu bapa boleh mengambil peluang ketika makan bersama untuk mendidik anak-anak tentang makan secara sihat. Dengan makan bersama juga, ibu bapa dapat memastikan yang anak-anak mengambil makanan yang berkhasiat dan mencukupi. Semasa makan bersama, ibu bapa perlu menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak. Ini kerana amalan dan persepsi yang baik ibu bapa terhadap makanan akan mempengaruhi amalan dan persepsi anak-anak.

Sumber


http://solehah86.tripod.com/
0 Komentar untuk "Faedah Makan"

Back To Top