Assalamualaikum WBT
Hari ini saya ingin berkongsi tentang sejenis Kurikulum yang jarang sekali dibincangkan. Kurikulum yang saya maksudkan adalah kurikulum tersembunyi.
Kurikulum ini dapat dihayati oleh murid-murid melalui peraturan yang inginkan kebaikan bersama seperti perbarisan sebelum memasuki bilik darjah, perhimpunan mingguan, jadual harian pembersihan bilik darjah, peraturan waktu makan di kantin, disiplin semasa di bilik darjah, peraturan di perpustakaan dan lain-lain lagi.
Pengalaman yang diterima itu sebenarnya boleh memberi panduan kepada masa hadapa murid-murid apabila mereka tamat belajar secara formal.
Hari ini saya ingin berkongsi tentang sejenis Kurikulum yang jarang sekali dibincangkan. Kurikulum yang saya maksudkan adalah kurikulum tersembunyi.
Kurikulum tersembunyi atau tersirat
Kurikulum jenis ini tidak dibuat atau dirancang secara formal, tetapi berlaku tidak disedari oleh guru dan pelajar-pelajar.Kurikulum ini dapat dihayati oleh murid-murid melalui peraturan yang inginkan kebaikan bersama seperti perbarisan sebelum memasuki bilik darjah, perhimpunan mingguan, jadual harian pembersihan bilik darjah, peraturan waktu makan di kantin, disiplin semasa di bilik darjah, peraturan di perpustakaan dan lain-lain lagi.
Pengalaman yang diterima itu sebenarnya boleh memberi panduan kepada masa hadapa murid-murid apabila mereka tamat belajar secara formal.
Implikasi kurikulum tersembunyi ini lebih kepada kesedaran, keinsafan dan peraturan yang perlu dipatuhi oleh sesetengah murid.
Sumber:
Mohd. Saleh Lebar(1996).Perkembangan dan Haluan Kurikulum Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur: Berita Publishing Sdn. Bhd
Tag :
Pembangunan Kurikulum
0 Komentar untuk "Kurikulum tersembunyi atau tersirat"