Hari Ini Sudah Berselawat

Definisi Teknologi Pendidikan

Assalamualaikum

Dunia hari ini, semua bidan memang melekat dengan teknologi. Terutamanya bidang pendidikan. Namun begitu, apakah Definisi Teknologi Pendidikan yang sepatutnya kita tahu?

Apa kata hari ini kita tengok secara teori apakah Definisi Teknologi Pendidikan yang dinyatakan oleh Oxfort English Dictionary.


Definisi Teknologi Pendidikan


Biasanya, apabila ditanya tentang teknologi pendidikan, orang akan menyebut bahawa, teknologi pendidikan ialah peralatan canggih yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti projek lutsinar (OHP), program slaid, program pita video dan perisian komputer.

Keadaan ini menunjukkan kekeliruan tentang teknologi pendidikan yang ada sekarang. Sedangkan perkembangan teknologi pendidikan begitu cepat berkembang mengikut peredaran masa sehingga ke hari ini.

Terdapat banyak takrif atau definisi teknologi pendidikan yang boleh dirujuk untuk kefahaman dan digunapakai. Antaranya ialah:

Merujuk kepada Oxfort English Dictionary:

Teknologi pendidikan pada umumnya terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu pendidikan (educational) dan teknologi (technology).

Educational bermaksud process of nourishing or rearing a child or a young person. Manakala technology bermaksud systemetic treatment.

Dalam bahasa Melayu, boleh dihuraikan bahawa educational itu ialah perkara-perkara yang memupuk seseorang insan. Techonology pula ialah suatu proses yang sistematik dalam usaha menyelesaikan masalah.
0 Komentar untuk "Definisi Teknologi Pendidikan"

Back To Top