Hari Ini Sudah Berselawat

Pemikiran Analitikal

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Gambar dari: Illumination

Komponen pertama dalam kecerdasan kejayaan ialah kecerdasan analitikal yang melibatkan proses mental yang conscious direction untuk mencari penyelesaian yang penuh bermakna tehadap sesuatu masalah. 

Pemikiran Analitikal

Pemikiran analitikal boleh digunakan dalam untuk tujuan yang berbeza-beza. Dalam penyelesaian masalah, matlamat adalah bergerak daripada satu masalah (contohnya tidak mempunyai duit untuk membeli kereta) kepada penyelesaian, mengatasi halangan di sepanjang laluan.

Dalam membuat keputusan matlamat dipilih daripada pilihan atau menilai peluang (contohnya memilih kereta yang termampu dengan jumlah duit yang ada). Dua proses ini walaupun tidak sepenuhnya sama, berkongsi banyak kemahiran analitikal.

Kitaran penyelesaian masalah merujuk kepada set proses yang manusia gunakan untuk menyelesaikan masalah. Set itu meliputi satu kitaran yang berulang sendirinya; penyelesaian hari ini menjadi masalah untuk hari esok. Aturan cara yang diambil dalam kitaran ini tidak tetap. Manusia mungkin akan mengubah aturan langkah untuk mencapai satu penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi.

Ramai ahli psikologi mengakaji dan menerangkan aturan menyelesaikan masalah oleh manusia dengan berbagai cara. Sternberg menyenaraikan satu set proses yang menerangkan kemahiran penyelesaian masalah yang no exhaustive, nor are the skills mutually exclucive.

Six Skill in Problem- Solving
  1. Identify problem
  2. Allocate Resources
  3. Represent and Organize Information
  4. Formulate Strategy
  5. Monitor Problem_Solving Strategies
  6. Evaluate Solution
Tag : Psikologi
1 Komentar untuk "Pemikiran Analitikal"

Oh my goodness! Impressive article dude! Thanks, However I am going through troubles with your
RSS. I don't know why I cannot join it. Is there anybody having identical RSS issues? Anyone that knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

Stop by my homepage; Check My Reference

Back To Top