Hari Ini Sudah Berselawat

Dana Besar Untuk Sekolah Bantuan Khas

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera

Baru-Baru ini pihak kerajaan  mengumumkan peruntukan yang banyak akan diberikan kepada pihak Sekolah Khas.

Ini kerana kerajaan negeri ingin menyatakan usaha kuat sentiasa dijalankan dalam memberi perhatian serius terhadap pembangunan pendidikan di negeri Sabah.

Dana Besar Untuk Sekolah Bantuan Khas


Dana ini merupakan wadah penting yang mampu memacu kemajuan serta pembangunan negara.

Dana Besar Untuk Sekolah Bantuan Khas

Menurut Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman , komitmen tersebut dipamerkan dalam bentuk penyaluran dan peruntukan besar pada setiap tahun kepada sekolah bantuan khas termasuk sekolah jenis kebangsaan Cina di seluruh Sabah.

Tambah beliau lagi , pada tahun lalu sahaja kerajaan memperuntukkan sebanyak RM13 juta kepada sekolah mubaligh dan sekolah persendirian Cina di negeri ini.

"Penyaluran peruntukan ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan negeri tidak pernah meminggirkan mana-mana sekolah bantuan khas di negeri ini kerana kerajaan sedar bahawa sekolah-sekolah ini juga merupakan nadi penting untuk mencorakkan landskap modal insan pada masa depan," katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian semasa berucap dalam majlis perasmian bangunan baharu tiga tingkat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chung Hwa.



Yang turut hadir Menteri Ke­sejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abd. Rahman Dahlan; Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, Datuk Musbah Jamli; Timbalan Pengarah Pendidikan negeri, Maimunah Suhaibul dan Pegawai Daerah Kota Belud, Abd. Gari Itam.

Musa berkata, komitmen tersebut akan terus dilaksanakan oleh kerajaan demi memastikan semua sekolah di negeri ini dapat menikmati manfaat hasil daripada dasar pendidikan yang dibawakan oleh kerajaan.

Beliau juga turut melahirkan rasa bangga apabila difahamkan bahawa bilangan pelajar bumiputera yang belajar di sekolah tersebut telah menjangkau sehingga 80 peratus daripada keseluruhan pelajar.

"Sesungguhnya keadaan ini menggambarkan betapa mesra dan prihatinnya pihak sekolah terhadap budaya pendidikan yang mementingkan semangat 1Malaysia kerana dengan amalan dan budaya sebegini pasti membawa keharmonian dan kesejahteraan kepada seluruh negara," katanya.

Berita penuh sila rujuk dengan Utusan Online

0 Komentar untuk "Dana Besar Untuk Sekolah Bantuan Khas"

Back To Top