Kejayaan pembelajaran masteri juga bergantung kepada kebolehan dan kemahiran guru untuk menguruskan kelas dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan bijak.
Penilaian |
- Tahu nama, sifat peribadi, minat, gaya pembelajaran dan kebolehan setiap pelajar.
- Menjadikan bilik darjah menarik dan kondusif untuk pembelajaran masteri.
- Menyedia, mengguna dan menyimpan pelbagai bahan pengajaran dan pembelajaran.
- Menyusun dan menggunakan kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk sesuatu pelajaran supaya ada hubungkait dengan isi kandungan dan pelajar dapat diransang sepanjang waktu pelajaran.
- Menggunakan aktiviti secara kelas, kumpulan, pasangan dan perseorangan dengan bijak dalam sesuatu pelajaran.
- Mengumpul pelajar yang sesuai dalam kumpulan dan pasangan yang dikehendaki.
- Menggunakan kadar mengajar (pacing) yang sesuai mengikut kebolehan pelajar dalam kelas itu.
- Membina, menyimpan dan membuat analisis ujian formatif atau dianostik dan ujian sumatif.
- Menjalankan ujian formatif atau dianostik dan ujian sumatif pada masa yang sesuai.
- Membina dan menyimpan aktiviti pemulihan dan aktiviti pengayaan.
- Menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan pada masa yang sesuai dan menggunakan kaedah yang berkesan.
- Menggunakan masa dengan bijak untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam sesuatu pelajaran.
- Menyimpan rekod secara sisitematik tentang sifat peribadi dan pencapaian pelajar.
Semoga bermanfaat
0 Komentar untuk "Pengurusan Bilik darjah Dan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran"